Uw zorgverzekering in het buitenland

Gaat u op vakantie naar het buitenland? Of verblijft u een langere tijd buiten Nederland? Ga dan goed voorbereid op reis. Van een stedentrip naar Praag tot backpacken in Azië of werken in het buitenland. Kijk welke situatie het beste bij u past.

Vergoeding verdragspolis

Heeft u een zorgverzekering in het buitenland en woont u in Nederland? En heeft u hier zorg nodig? Met de Verdragspolis krijgt u uw zorg in Nederland gewoon vergoed.

Meer over de Verdragspolis

Dit krijgt u vergoed voor ziektekosten in het buitenland

Gaat u voor een behandeling naar het buitenland, of bent u op vakantie en heeft u onverwachts zorg nodig? Bekijk wat u vergoed krijgt met uw Nederlandse zorgverzekering:

Snel passende hulp op reis

Een allergische reactie of ineens naar buitenlands ziekenhuis? Met de app Spoedzorg op reis krijgt u snel een passend advies. Van chatten met een arts tot een verklaring om zorgkosten te voorkomen of een vervangende EHIC.

 

Download Spoedzorg op reis
Vrouw opent app Spoedzorg op reis

Veelgestelde vragen over uw zorgverzekering in het buitenland

De CZ Klantenservice is vanuit het buitenland bereikbaar op +31 13 594 99 49.

Heeft u medische spoedeisende zorg tijdens uw tijdelijke verblijf in het buitenland nodig? Belt u dan met de CZ Helpline op +31 13 468 04 02. Dit telefoonnummer is 24 uur per dag bereikbaar.

Heeft u een huisarts in Nederland, maar gaat u naar een huisarts in het buitenland? Dan krijgt u per consult in 2025 maximaal € 12,43 vergoed. Bent u niet bij een huisarts in Nederland ingeschreven? Dan krijgt u het passantentarief vergoed. In 2025 is dit maximaal € 31,86 voor een consult tot 20 minuten en maximaal € 63,72 voor een langer consult.

Ja, maar alleen als u een voorschrift van een huisarts of specialist heeft. Uw Nederlandse huisarts mag dit voorschrift naar uw vakantieadres mailen. Informeer in dat geval wel bij de apotheek of deze de e-mail van uw Nederlandse huisarts accepteert. Daarnaast heeft u een gespecificeerde en leesbare rekening van het medicijn nodig. Daarop staat onder andere de naam en het adres van de apotheek, uw naam, de datum en soort medicijn.

Declareren: Als uit de rekening blijkt dat u het geneesmiddel op voorschrift van een arts heeft gehaald, dan kunt u deze gewoon declareren. Staat dit niet duidelijk op de rekening? Stuur dan ook het voorschrift van de huisarts of specialist mee de declaratie.

Woont u in het buitenland en werkt u in Nederland? En bent u bij ons verzekerd? Dan ontvangt u automatisch een formulier S1 (106).

In andere gevallen vraagt u het formulier S1 (106) zelf aan bij de zorgverzekeraar in het land waar u werkt. Meld u met dit formulier aan bij een ziektekostenverzekering in het land waar u woont. Zo kunt u daar gebruikmaken van zorg.

Ja, als u gedetacheerd wordt of gaat studeren in het buitenland, kunt u kiezen voor de aanvullende verzekering Buitenland Extra. Zorgkosten in het buitenland kunnen namelijk verschillen met zorgkosten die wij gewend zijn in Nederland. Zo staat u minder snel voor onverwachte verrassingen. Lees de brochure voor meer informatie. Of bel met de klantenservice via 088 555 77 77.

Gaat u naar een land buiten de EU/EER, Zwitserland of de verdragslanden? Dan kunt u vóór vertrek een verzekeringsverklaring bij ons aanvragen om aan te tonen dat u verzekerd bent voor ziektekosten. Let op dat een verzekeringsverklaring niet hetzelfde is als een medische verklaring. Een medische verklaring geldt over het algemeen niet als verzekeringsbewijs, tenzij het betreffende land dit accepteert. Neem contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van een verzekeringsverklaring. Bent u al in het buitenland en heeft u medische zorg nodig? Neem dan contact op met de CZ Helpline +31 13 468 04 02.