Transport
Lange ritten op onregelmatige tijdstippen en tussendoor laden en lossen. Onderschat ook de grote werkdruk en het veelvuldig inademen van dieselgassen niet.
Langdurig stilzitten én lichamelijk zwaar werk
Hollen en stilstaan en dat allemaal in één baan. De sector transport is zeer divers: van geldtransport tot vervoer van passagiers. Het is vooral lichamelijk en soms ook geestelijk zwaar, bijvoorbeeld een treinmachinist die een zelfmoord ziet gebeuren. Een botsing of aanrijding krijgen. Om klachten te voorkomen is het belangrijk dat uw medewerkers fysiek fit, vitaal en veerkrachtig blijven. Hier zijn meerdere manieren voor. Bijvoorbeeld het aanpassen van de levensstijl, een betere werkhouding aanleren of meer bewegen. Afhankelijk van de klachten kan specifieke hulp noodzakelijk zijn.
Uw branche in cijfers
- 40.075 organisaties
- 324.000 werknemers
- 4,8% verzuim → 0,5% boven landelijk gemiddelde
Bronnen: CBS 2014 & CBS 2017
De uitdagingen
- lichamelijk te zwaar werk
- werkdruk, werkstress
- langdurig dezelfde handeling
Bron: NEA 2016
Top 3 beroepsziekten
- 10,5% lage rugklachten
- 8,4% RSI
- 5,7% gehoorproblemen
- 5,7% overspannen/burn-out
Bron: NEA 2016
Samenwerken aan gezonde medewerkers
CZ helpt u met het vinden van de best passende oplossingen voor de arbeidsrisico’s in uw branche, op maat voor uw medewerkers en uw organisatie. Met behulp van de CZ Interventiewijzer helpt de zorgcoach u te kiezen uit honderden interventies van zorgaanbieders.
“Als medewerkers niet hun capaciteiten benutten, lopen ze risico op een bore-out.” - Koen van Schendel, HR adviseur
Hoe veerkrachtig zijn uw medewerkers?
Kunnen uw medewerkers de uitdagingen van hun werk aan? Of zijn ze minder vitaal? Nodig ze uit om hun veerkracht te testen. Op basis van hun score weten ze meteen of ze actie moeten ondernemen. U kunt het natuurlijk ook zelf uitproberen en ontdekken hoe het met uw eigen veerkracht staat.
“Ik maak vaak lange ritten waarbij ik lang achter elkaar in dezelfde houding zit en te weinig rust neem. Bij het laden en lossen ben ik weleens door mijn rug gegaan.” - Albert, Vrachtwagenchauffeur