Zo betrekken we verzekerden bij de zorg

We willen dat de zorg van goede kwaliteit is. En dat die zorg toegankelijk en betaalbaar is. Door te luisteren naar onze verzekerden, kunnen we de zorg nóg beter maken.

De stem van de verzekerde is onmisbaar

Bij de inkoop van zorg luisteren we naar verzekerden en patiënten(organisaties). Zij kijken immers anders naar zorg dan zorgverzekeraars en zorgverleners. Wat zijn hun ervaringen met de zorg? Welke zorg hebben zij nodig? En hoe gaan zij om met hun ziekte? Met deze waardevolle informatie zorgen we ervoor dat de kwaliteit van zorg en leven verbetert.

Zo betrekken we verzekerden bij onze zorginkoop

We gaan in gesprek met patiënten, verzekerden en ervaringsdeskundigen. Patiëntenorganisaties vertegenwoordigen de stem van de patiënt. De ledenraad vertegenwoordigt onze verzekerden (de leden).

Dit levert het op:

1. Inwoners doen mee in de regio

Meer mensen hebben zorg nodig, maar het aantal mensen dat in de zorg werkt neem af. Daarnaast kiezen minder jongeren voor een baan binnen de zorg. De CZ-groep heeft binnen een aantal regio's bekeken hoe we er toch voor kunnen zorgen dat de zorg voor iedereen beschikbaar blijft. We willen dat de inwoners meepraten over het beleid in hun eigen regio. Er zijn al een aantal goede voorbeelden vanuit de regio Parkstad, de regio Mijnstreek (Zuid-Limburg) en in de provincie Zeeland.

  • In de regio Zoetermeer is een diverse groep inwoners genaamd het 'burgerbrein'. Tijdens de bijeenkomsten met inwoners komen gezondheidsthema's zoals chronische zorg bij ouderen, preventie, acute zorg en geboortezorg.
  • In Zuid-Limburg praten inwoners mee via Burgerkracht Limburg. Zij zijn voor ons een gelijkwaardige gesprekspartner. Over een aantal onderwerpen praten inwoners graag mee om tot een gedragen antwoord te komen: acute zorg, planbare zorg, zorgpersoneel en samenwerking in de zorg, geluk en gezondheid.
  • In Zeeland denken inwoners actief mee. Ze adviseren ons en nemen deel aan alle projecten en processen die voor inwoners belangrijk zijn. Het Burgerberaad Zorg Zeeland vond in 2023 plaats. Verder ging een online participatieplatform Denk Mee Zorg Zeeland van start. Inwoners van Zeeland en betrokken organisaties kunnen op het platform meedenken over de zorg van de toekomst.

2. Tekorten in de kraamzorg besproken met onze Ledenraad

In Nederland zijn te weinig kraamzorgmedewerkers, daardoor krijgen mensen vaak minder uren kraamzorg dan standaard. We vroegen onze Ledenraad om met ons mee te denken over goede oplossingen. Hoe kunnen we meer werken volgens de wens van de verzekerde? En zouden verzekerden bereid zijn om kraamzorguren af te staan aan anderen die deze harder nodig hebben? De Ledenraad vond het een goed idee om een pilot uit te voeren waarbij zelfredzame kraamvrouwen in goed overleg minder kraamzorguren ontvangen.

3. Inkoop van prothesen

Naar aanleiding van de samenwerking met ervaringsdeskundigen zijn er belangrijke onderwerpen toegevoegd aan de vragenlijst van een klanttevredenheidsonderzoek over prothesezorg. Vragen die nu bijvoorbeeld worden gesteld zijn of cliënten ook tevreden zijn over de informatie en de begeleiding die ze krijgen. Ook is het mogelijk voor cliënten om vervolgens aan te geven wat er volgens hen nog beter kan. Zorgverleners kunnen de uitkomsten van het onderzoek gebruiken voor het verbeteren van hun service. De CZ-groep gebruikt de uitkomsten voor het verbeteren van het toekomstige zorginkoopbeleid voor de prothesezorg.

4. Input voor veel verschillende onderwerpen

Ook voor andere zorg hebben we naar verzekerden geluisterd. Bijvoorbeeld voor: onderzoek bij eerstelijnsdiagnostiek, het verbeteren van de zorg voor diabetespatiënten, de inzet van ervaringsdeskundigen op meerdere fronten, toegankelijke thuiszorg en revalidatiezorg, hulp bij het stoppen met antidepressiva, uitgezaaide longkanker, de juiste zorg op de juiste plek, digitale zorg, transparantie over de kwaliteit van paramedische zorg, extra eisen aan de kwaliteit van bijvoorbeeld fysiotherapie bij COPD, expertzorg bij kanker en GGZ: werken aan je eigen herstel met een roadmap.

U leest er meer over in het document 'Zo betrekken we cliënten bij onze zorginkoop'.

Inspraak

Op welke manier, welke momenten en welke onderwerpen u inspraak kunt hebben op ons zorginkoopbeleid en in onze klantcommunicatie kunt u terugvinden in het  Jaarplan Inspraak 2024.

Wilt u als verzekerde meepraten over de onderwerpen uit het jaarplan? Stuur ons een mail.