Declareren mondzorg
Declaratie ingestuurd door | Patiënt / Verzekerde | Servicebureau | Zorgaanbieder zonder zorgovereenkomst | Zorgaanbieder met zorgovereenkomst |
---|---|---|---|---|
Methode van aanleveren | Digitaal of per post | Digitale aanlevering | Digitale aanlevering | Digitale aanlevering |
Wij schieten de Eigen Bijdrage * van uw patiënt aan u voor | Nee | Ja |
Ja |
Ja |
Wij bieden zekerheid over de betaaltermijn | Afhankelijk van uw patiënt | Binnen 14 kalenderdagen | Binnen 30 kalenderdagen | Binnen 10 kalenderdagen |
Wij maken u prominent zichtbaar in Zorg vinden | Nee | Nee | Nee | Ja |
* Onverzekerde zorg, restitutie-inhouding, het bedrag boven het gemiddeld afgesproken- of marktconforme tarief wordt niet voorgeschoten.
Voorwaarden voor declareren
Heeft u een overeenkomst met CZ gesloten? Dan vindt u in het Algemeen Deel II van de overeenkomst de voorwaarden voor het declareren. Als u geen overeenkomst met CZ heeft gesloten, dan declareert u volgens de voorwaarden declareren zonder overeenkomst. U levert in beide situaties uw declaraties digitaal aan via de website van VECOZO.
Wilt u zorg declareren over het voorgaande kalenderjaar? Dan kan dat tot uiterlijk 1 maart van het lopende kalenderjaar.
- Of bekijk de voorwaarden voor declareren zonder overeenkomst.
Zo dient u uw declaratie in
- Log in bij VECOZO
- Vul uw gegevens in
Selecteer een declaratiebestand, geef een referentie op en geef aan of u een notificatiemail wilt ontvangen zodra de status van uw declaratie wijzigt. Alle declaraties dient u in onder een UZOVI-code 9664. - Bij het indienen van uw declaratie geeft u aan om welke prestatierecord het gaat. Hierbij is het belangrijk dat u het juiste referentienummer vult om te voorkomen dat declaraties worden afgewezen. Meer informatie over het referentienummer vindt u hier. Voor aanvullende vragen kunt u terecht bij uw softwareleverancier.
- Klik op ‘Dien in’
Uw declaratie wordt verstuurd naar VECOZO, waar wordt gecontroleerd of het bestand voldoet aan de voor uw zorgverlenersgroep geldende EI-standaard. De declaratie wordt doorgestuurd naar de zorgverzekeraar of gemeente voor een inhoudelijke beoordeling.
UZOVI-code
Prestaties en tarieven
In de mondzorg zijn de beleidsregels en tariefbeschikkingen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) het uitgangspunt.
Uw IBAN toevoegen of wijzigen
Wilt u uw IBAN aan ons doorgeven of laten wijzigen? Stuur dan een e-mail Wij nemen vervolgens contact met u op om samen de procedure door te nemen. Dat doen we via het telefoonnummer dat u heeft geregistreerd in Vektis.
Correcte registratie gegevens Vektis
Vektis beheert de landelijke AGB-database. In de AGB-database staan verschillende gegevens van zorgaanbieders en praktijken geregistreerd, zoals naam, adres- en praktijkgegevens. Deze gegevens worden gebruikt in het declaratieproces tussen de zorgaanbieder en de zorgverzekeraars. Om deze reden is het van belang dat uw registratie correct is. Incorrecte of incomplete registratie bij Vektis kan leiden tot uitval van declaraties. Om dit te voorkomen, vragen wij u, uw gegevens te controleren in de AGB Webzoeker.
Het is daarnaast belangrijk om ervoor te zorgen dat onze verzekerden u kunnen vinden via onze Zorgvinder applicatie. Hierdoor is het in het bijzonder belangrijk dat u, naast de eerder genoemde gegevens, uw vestigingen correct registreert in het handelsregister van de KvK én het AGB-register. Heeft u dit nog niet gedaan? Dan raden wij u aan om alle vestigingen zo spoedig mogelijk te registreren.
Wijzigingen van bijna alle gegevens in de AGB-database, kunt u telefonisch of via internet doorgeven aan Vektis. U belt daarvoor naar 0900 242 26 33 (€ 0,10 per minuut). Of via de website van Vektis.