Veelgestelde vragen paramedische zorg

Heeft u een vraag aan ons? Kijk dan of u het antwoord vindt bij de veelgestelde vragen.

Algemeen

Dit staat in het Individueel Deel van de overeenkomst. U vindt alle overeenkomst documenten bij elkaar in het Zorginkoopportaal van VECOZO. Als u onder “nieuw contract” klikt op “(Basis)overeenkomst eerstelijns ergotherapie/fysiotherapie/logopedie/oefentherapie” staan de verschillende documenten rechtsboven in het volgende scherm.

Het document “Overeenkomst.pdf” is het Individueel Deel van de overeenkomst. Daarin kunt u bij onderdeel C, onder Modules zien welke module(s) van toepassing is (zijn) op uw praktijk. Bekijk hier de beschrijving met screenshots aan de hand van een voorbeeld van fysiotherapie van 2024.

De verschillende overeenkomsten en modules zijn af te sluiten per 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. De overeenkomst en modules worden niet met terugwerkende kracht toegekend. De einddatum van de module is gelijk aan die van de overeenkomst, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.

De tarieven van de Basisovereenkomst staan in bijlage 1 Tarieven van de overeenkomst. Deze bijlage vindt u bij de andere overeenkomst documenten in het Zorginkoopportaal van VECOZO (rechtsboven).

Percentage

U berekent dit als volgt:

Deel het aantal daadwerkelijk uitgezette PREM-vragenlijsten (over al uw patiënten, niet alleen CZ verzekerden) over de desbetreffende periode (voor de module in 2025 is dit over 2024) door het totaal aantal unieke patiënten op de landelijke spiegelinformatie over dezelfde periode. Vermenigvuldig dit met 100. Het aantal PREM-vragenlijsten kunt u terugvinden in het dashboard van het meetbureau.

Aantal uitgezette of retour gekregen vragenlijsten

In het dashboard van het meetbureau vindt u het aantal uitgezette en/of retour gekregen PREM-vragenlijsten terug. Let erop dat u hier de juiste periode selecteert.

Wij verwachten in begin van het tweede kwartaal van 2025 de beoordeling van de PREM over 2024 te kunnen doen omdat dan alle informatie beschikbaar is.

De behandelindex maakt deel uit van de spiegelinformatie, die wordt opgesteld door Vektis. Voor meer informatie klik op desbetreffend onderdeel:

Het Algemeen Deel van de basisovereenkomst vindt u terug in het Zorginkoopportaal van VECOZO, rechtsboven.

CZ zet al enkele jaren in op vermindering van administratieve lasten waar mogelijk. Samen met zorgverleners kijken we welke regels in de zorg veroorzaakt worden door ons en of deze wel echt nodig zijn. En als we vaststellen dat een regel niet nodig is, schaffen we die af. Bij een overeenkomst horen echter onvermijdelijk ook administratieve werkzaamheden. We vinden het belangrijk om dit uit te leggen, zodat er geen verkeerde verwachtingen zijn. Zo voeren we bijvoorbeeld controles uit en kunnen deze aanleiding zijn voor een detailcontrole. Naast alle landelijke initiatieven voor het verminderen van administratieve lasten blijven we zorgverleners van harte uitnodigen om ervaren onnodige administratieve lasten bij ons te melden. Want het vermijden van onnodige regeldruk is in het belang van iedereen.

Voorbeelden van recent genomen maatregelen om administratieve lasten te verminderen zijn:

  1. Aanpassing maximale controletermijn van vijf naar twee kalenderjaren.
  2. Verplichting om een verwijzing voor logopedie op papier te bewaren vervalt. Een papieren verwijzing mag vanaf nu worden gescand en digitaal worden bewaard. Het blijft wel van belang dat de verwijzing goed leesbaar is en de authenticiteit voldoende is geborgd. Dit houdt in dat de weergaven van gegevens de juiste oorspronkelijke vorm en inhoud (blijven) bevatten.

Daarnaast sluiten we aan bij de afspraken die voortvloeien uit het Hoofdlijnenakkoord.

Als u graag voor een andere module in aanmerking komt dan degene die u is/zijn aangeboden, dan nodigen wij u vriendelijk uit om contact met ons op te nemen via het contactformulier. Wij vragen u om in uw bericht duidelijk uit te leggen waarom de voorgestelde module(s) niet passend is/zijn voor uw praktijk. Stuurt u daarbij alstublieft zoveel mogelijk informatie mee om ons te helpen uw situatie beter te begrijpen.

Ergotherapie

De voorwaarden van de module en het addendum van ergotherapie zijn te vinden in het Algemeen Deel van de overeenkomst.

Module Netwerkzorg

De module netwerkzorg is te vinden in het addendum, dit is een los document aangeboden bij de overeenkomst. Dit document is te vinden in het zorginkoopportaal van VECOZO. Daarnaast kunt u ook veel informatie vinden in ons beleid.

Fysiotherapie

De voorwaarden van de modules van fysiotherapie zijn te vinden in het Algemeen Deel van de overeenkomst.

Transparantie

In 2025 blijven we samenwerken met instanties zoals het praktijkkwaliteitsregister. Wij hebben het volste vertrouwen in hun rol om ervoor te zorgen dat praktijken in een lerende omgeving blijven voldoen aan de gestelde voorwaarden. Dit onderwerp bespreken wij periodiek met het praktijkkwaliteitsregister.

Mochten er onverhoopt situaties ontstaan waarin een praktijk toch niet aan de gestelde voorwaarden voldoet, dan kan het nodig zijn om de module Transparantie te beëindigen.

Logopedie

De voorwaarden van de module voor logopedie zijn te vinden in het Algemeen Deel van de overeenkomst.

Oefentherapie

De voorwaarden van de modules voor oefentherapie zijn te vinden in het Algemeen Deel van de overeenkomst.

Transparantie

In 2025 blijven we samenwerken met instanties zoals stichting TopOefentherapie. Wij hebben het volste vertrouwen in hun rol om ervoor te zorgen dat praktijken in een lerende omgeving blijven voldoen aan de gestelde voorwaarden. Dit onderwerp bespreken wij periodiek met stichting TopOefentherapie.

Voor de module Transparantie ontvangen wij in november 2024 informatie van de VvOCM. Wij vinden het belangrijk om aan te geven dat dit procesinformatie is en geen inhoudelijke informatie van de praktijk. Wij beoordelen deze informatie in november. Alle praktijken die aan de voorwaarden voor de module Transparantie voldoen, ontvangen uiterlijk 15 december 2024 via het Zorginkoopportaal van VECOZO deze module. U kunt dit dan terugzien op het Deel I van de overeenkomst.

Mochten er onverhoopt situaties ontstaan waarin een praktijk toch niet aan de gestelde voorwaarden voldoet, dan kan het nodig zijn om de module Transparantie te beëindigen.