CZ gaat wachtlijsten GGZ rigoureus aanpakken
CZ wil dat zorgverleners in de ggz voor alle CZ-verzekerden die bij hen op de wachtlijst staan actief kijken of digitale zorg mogelijk en gewenst is. Nu staan onnodig veel mensen op een wachtlijst terwijl er wél directe of snellere toegang tot digitale zorg mogelijk is. CZ trekt hiervoor nu al samen op met een paar koplopers op dit gebied.
28 maart 2019
Het is de bedoeling dat alle ggz-aanbieders dit gaan doen. Dit is niet alleen nodig voor het verkorten van de huidige wachtlijsten; ook wil CZ dat aanbieders voortaan bij aanmelding altijd de keuze voorleggen om een online behandeling te starten als dat gewenst en gepast is. CZ maakt dit vrijdag 29 maart 2019 bekend in haar inkoopbeleid voor 2020.
Rens van Oosterhout, manager GGZ bij CZ, benadrukt dat er haast bij is. ‘Digitale zorg is de belangrijkste manier om de toegankelijkheid te vergroten gezien de schaarste aan personeel. Zorgverleners gaan er wat ons betreft dus liever vandaag dan morgen mee aan de slag,’ aldus Van Oosterhout. ‘Dat kunnen ze doen door zelf met een digitaal aanbod te komen of zich aan te sluiten bij bestaande initiatieven. Als aanbieders kijken welke mensen ook digitaal geholpen kunnen worden, kunnen niet alleen díe mensen sneller terecht maar ook biedt dat sneller plek voor de mensen die alleen face-to-face geholpen kunnen worden. We zien dat het kan. Een aantal ggz-aanbieders maakt nu al vaart in het aanbieden van digitale zorg.’
Vaart maken noodzakelijk door personeelstekorten
Rens van Oosterhout van CZ: “Digitale zorg kan zowel in de generalistische basis ggz als de gespecialiseerde ggz worden ingezet. Veel mensen die op een wachtlijst staan voor bijvoorbeeld behandeling van angst of depressie wachten nu echt veel langer dan nodig want goede zorg is online beschikbaar. Blended zorg, waarbij dus wel een behandelaar betrokken is maar veel ook digitaal kan, zou het uitgangspunt moeten zijn. Denk aan opdrachten en coaching maar ook beeldbellen, chatten met de zorgverlener. Dat is de afgelopen jaren onvoldoende van de grond gekomen. Het traditionele behandelproces moet echt veranderen. Digitale zorg komt niet bovenop de traditionele behandeling, het is er ónderdeel van. CZ wil graag samen met zorgaanbieders en leveranciers slagvaardiger optreden bij de opschaling van digitale zorg. Wij zijn bereid om bijvoorbeeld in meerjarencontracten ook investeringen te borgen."
Stimuleren
Om niet alleen ggz-aanbieders te stimuleren digitale zorg in te zetten maar ook de huisartsen te betrekken, gaat CZ de komende tijd met huisartsen praten om hen te attenderen op de mogelijkheid om mensen die psychische zorg nodig hebben rechtstreeks te verwijzen naar aanbieders die online zorg bieden. Ook via het Zorgteam van CZ kunnen verzekerden vanaf 2020 advies krijgen waar zij snel geholpen kunnen worden op deze wijze. CZ merkt al jaren dat niet alleen nogal wat aanbieders over een drempel moeten om online zorg aan te bieden, ook voor verzekerden is het nog onwennig soms. Daarom gaat CZ op haar website ook digitale proefmodules plaatsen wat kan helpen een beter gevoel te krijgen bij hoe het werkt en ook wat de voordelen zijn.