Huisartsen en zorgverzekeraars lanceren TikTok-kanaal om jongeren betrouwbare mentale gezondheidsinformatie te bieden
7 maart 2025
Huisartsen en zorgverzekeraars slaan de handen ineen om met het TikTok-kanaal Mijn Hoofd Vandaag betrouwbare informatie over mentale gezondheidsproblemen te delen. Hiermee hopen ze met name jongeren te bereiken en tegenwicht te bieden aan de grote hoeveelheid onjuiste informatie die er over dit onderwerp online rondgaat.

Mijn Hoofd Vandaag biedt in de korte video's op TikTok wetenschappelijk onderbouwde informatie over mentale gezondheid aan jongeren. Onderwerpen als Heb ik ADHD of autisme? Wat houdt een eetstoornis in? of Wat is het verschil tussen een depressie en een baaldag? worden op een toegankelijke manier uitgelegd om misvattingen en angsten te verminderen.
Het kanaal is opgezet omdat huisartsen en zorgorganisaties merken dat jongeren en jongvolwassenen in toenemende mate vatbaar zijn voor medische desinformatie over psychische aandoeningen. Dit gebeurt vooral online. Het overgrote deel van de jongeren gebruikt social media voor hun nieuwsgaring en uit onderzoek blijkt dat zij daarbij sneller geneigd zijn om feitelijk onjuiste content voor waar aan te nemen.
Gaby Prins, zorginkoper bij CZ: "Het is heel belangrijk dat mensen toegang hebben tot juiste informatie over mentale problemen. Verkeerde informatie leidt snel tot misverstanden. Met Mijn Hoofd Vandaag willen we dit tegengaan door betrouwbare informatie over mentale kwesties te delen via video’s op TikTok. Dit moet bijdragen aan een betere mentale gezondheid onder jongeren en tegelijkertijd de druk op de GGZ verminderen".
Mijn Hoofd Vandaag richt zich specifiek op GGZ-problematiek en wordt geografisch gericht uitgerold, met een nulmeting aan de voorkant, zodat het effect van gerichte preventie gemeten kan worden. Het project loopt van 1 maart tot en met 31 december 2025.
Over de initiatiefnemers
Mijn Hoofd Vandaag is een project van zorgverzekeraars VGZ en CZ in samenwerking met Zorroo, een regionaal samenwerkingsverband waar zo'n 70 huisartsen bij zijn aangesloten. Producent van Mijn Hoofd vandaag is Prappers Media Group. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het succesvolle TikTok en Instagram kanaal Dokters Vandaag waarbij vooraanstaande artsen betrouwbare medische informatie delen om de balans te herstellen en een tegengeluid te bieden aan medische desinformatie van zelfbenoemde gezondheidsgoeroes. Leonie Hulstein: "met Mijn Hoofd Vandaag kunnen wij jongeren op social media, dus in hun eigen belevingswereld, specifiek voorzien van betrouwbare informatie over mentaal welzijn. Dit ligt perfect in het verlengde van Dokters Vandaag en hiermee kunnen wij voldoen aan de enorme informatiebehoefte."