Patiënten in Axel profiteren van digitale triage

Huisartsencentrum Axel was in juni vorig jaar de eerste praktijk in Zeeland die met hulp van zorgverzekeraar CZ patiënten de mogelijkheid voor een e-consult met digitale triage aanbood. Na vijf maanden zien zowel de patiënten als de huisarts en praktijkmedewerkers de voordelen van de aanvullende dienst.

31 januari 2022

De huisartsenpraktijk in Axel ging in februari 2021 voor het eerst in gesprek met de zorgverzekeraar over digitale mogelijkheden om de zorg te ondersteunen. Inmiddels kunnen de patiënten van Huisartsencentrum Axel al ruim een half jaar digitaal een volledige triage doorlopen en hoeven zij niet meer voor iedere vraag te bellen met de assistente of een bezoek te brengen aan de huisarts. De reacties vanuit de praktijk zijn inmiddels positief, net als de patiënten. Ook de toekomstbestendigheid van de huisartsenzorg in de regio is gediend met innovatieve oplossingen die de huisartsenpraktijk ondersteunen.

Goede huisartsenzorg beschikbaar, nu én in de toekomst

Goede huisartsenzorg moet voor iedereen beschikbaar zijn, maar dat is in Zeeland niet vanzelfsprekend. In de komende jaren gaat de helft van de huisartsen in Zeeland met pensioen. Het aantal beschikbare huisartsen in Nederland is onvoldoende om dit gat op te vullen. Naast het werven van nieuwe huisartsen is het volgens Edwin Leutscher van CZ daarom belangrijk om ook naar andere oplossingen te kijken. “De huisarts is de ziel van de praktijk, dat is belangrijk en moeten we behouden. Innovatieve oplossingen zijn daarvoor cruciaal. Het helpt om de huisartsenzorg goed toegankelijk te houden voor iedereen en geeft de huisarts meer tijd voor de patiënten die hij wil zien. De praktijk in Axel laat zien dat het kan en dat je echt kan spreken van een win-win situatie.”

Een fijne aanvulling

“Ik vind het echt een fijne aanvulling op de diensten in onze praktijk”, zegt huisarts Yuri Samandar. “Het afhandelen van de e-consulten gaat sneller en makkelijker. De assistente stelt me de vraag, ik geef het antwoord en de assistent typt het in. Gemiddeld kunnen we op die manier 15 consulten per uur afhandelen. Dat gaat dan met name om niet-complexe vragen.” De verwachting is dat in de toekomst nog kan toenemen tot zeker 20 consulten per uur. De druk op de huisarts neemt af, maar ook voor patiënten is dit fijn. Zij hoeven daardoor minder lang te wachten op een antwoord. Driekwart van de vragen werd zelf binnen een uur opgepakt.

Gebruiksvriendelijk

Naast snelheid zijn er ook andere voordelen laat huisarts Samandar weten: “Het is gebruiksvriendelijk voor de patiënt. Je hebt als arts dankzij de gestelde vragen alle informatie die je moet hebben en hoeft geen aanvullende vragen te stellen. De patiënt hoeft daardoor niet lang te wachten en krijgt meteen antwoord. Wanneer we een patiënt aan de hand van de ingevulde vragenlijst graag in de praktijk willen zien, dan hoeft die niet nog eens een heel verhaal te doen. Dat ervaart men als prettig.”

Digitaal: minder werk en meer afwisseling

Gedurende de afgelopen vijf maanden werden 238 digitale consulten ingestuurd. Die consulten werden veelal onder werktijden ingestuurd en met name op een maandag. Vooral voor huidklachten, medicatieklachten en voor klachten aan been, heup, knie en voet werd gebruik gemaakt van de digitale zorgmogelijkheden. Een onderzoek onder tien procent van de gebruikers liet de hoge waardering van een 8 zien. Ook de medewerkers van de praktijk worden steeds positiever. “Eerst werd het door sommigen nog als een obstakel gezien, maar nu zien ze de positieve kanten”.

Dat komt volgens Samandar omdat het de werkdruk verlaagt en het werk inhoudelijk aantrekkelijker maakt. “Je ziet namelijk dat de assistentes nu zelf een deel van alle e-consulten kunnen afhandelen. Dat geeft hun meer afwisseling in het werk: in plaats van alleen maar telefoontjes aannemen -op drukke dagen zijn dat er 350 en op rustige dagen 280- rinkelt de telefoon minder en handelen ze in plaats daarvan deels de e-consulten af. Het draagt bij aan het werkplezier van iedereen in de praktijk”.

Aanloop naar nieuw zorgconcept

Veel huisartsen ervaren de toenemende druk, maar het vinden van een passende innovatie kan volgens Leutscher van CZ best een zoektocht zijn. “Wij ondersteunen huisartsen die hulp zoeken bij een digitale oplossing binnen hun praktijk. Het digitaliseren van sommige processen verlaagt de werkdruk van de huisarts en heeft een positieve invloed op het huisartsentekort in Zeeland: de huisarts houdt zo tenslotte meer tijd over voor de patiënt. Digitalisering gaat daarom een grote rol spelen binnen het nieuwe zorgconcept Kerngezond waarin alle middelen samenkomen.” Inmiddels nemen verschillende praktijken al een mooie aanloop naar deze nieuwe ontwikkeling.

Want naast de praktijk in Axel hebben steeds meer patiënten in Zeeland de mogelijkheid om gebruik te maken zorg met digitale mogelijkheden. Zo werd bijvoorbeeld eerder in dit jaar ook in Hulst gestart met digitale toegang om de groeiende wachtlijst te verminderen. In Ouddorp leidde de inzet van een app in 2020 zelfs tot 50% minder telefoontjes naar de praktijk.

Man kijkt op smartphone