Wijkverpleging
Informatie voor zorgaanbieders van wijkverpleging.
Inkoop thuiszorgtechnologie wijkverpleging
Wijziging inkoopbeleid Wijkverpleging 2025
Update bekostiging wijkverpleging, verzenddatum productievoorstellen en wijziging beleid 2025
30 augustus 2024
Beste gecontracteerde zorgaanbieder,
Middels dit bericht informeren wij u over de stand van zaken met betrekking tot de bekostiging wijkverpleging en verzenddatum van de productievoorstellen 2025.
Eerder informeerden wij u dat op het moment van initiële publicatie van ons zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025 het de verwachting was dat de cliëntprofielen vanaf 2025 onderdeel zouden zijn van het bekostigingsmodel voor de wijkverpleging. Door landelijke ontwikkelingen zijn deze cliëntprofielen echter niet in de beleidsregels van de NZa voor 2025 opgenomen. Hierdoor kwam de verplichte registratie van cliëntprofielen per 2025 te vervallen en heeft de verzending van onze productievoorstellen helaas enige vertraging opgelopen. Zorgverzekeraars Nederland (ZN), ActiZ en ZorgthuisNL zijn het erover eens dat het registreren van ZN-doelgroepen door zorgaanbieders en uitvragen van ZN-doelgroepen door zorgverzekeraars een rechtmatige en doelmatige inzet van wijkverpleging, waarbij passende zorg centraal staat, bevordert. Om deze reden hebben deze partijen in gezamenlijkheid afgesproken om de huidige registratie en declaratie op basis van de ZN-doelgroepen voor 2025 te continueren. Dit betekent dat CZ uiterlijk in de eerste week van september 2024 de productievoorstellen wijkverpleging 2025 zal versturen op de wijze zoals u van ons gewend bent. Wij verzoeken u hier spoedig kennis van te nemen, zodat het contracteerproces niet onnodig nog meer vertraging op loopt. Voorgenoemde betekent tevens dat de verwijzingen naar de cliëntprofielen en bijbehorende passages en voorwaarden uit ons zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025 zijn verwijderd en waar nodig herschreven zijn gebaseerd op de ZN-doelgroepen.
Per 1 juli 2024 is het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ opgenomen in het Register van het Zorginstituut en treedt daarmee direct in werking. Het kompas vervangt per direct het kwaliteitskader wijkverpleging. Ten tijde van de publicatie van het zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025 was bekend dat deze wijziging zou komen, daarom achten wij het op dit moment niet noodzakelijk om hier een beleidswijziging voor door te voeren. Mocht dit in de komende maanden leiden tot een gewenste aanpassing in ons zorginkoopbeleid zullen wij u hierover tijdig informeren.
Daarnaast heeft CZ op 29 augustus 2024 nog enkele wijzigingen in het zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025 gepubliceerd. Dit betreft de volgende inhoudelijke aanpassingen:
- In Bijlage 1: ‘Minimale en aanvullende eisen’ van ons zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025 zijn in paragraaf 1.3 op basis van landelijk geharmoniseerd ZN-beleid verschillende minimumeisen voor inzet van ‘ander zorgpersoneel’ opgenomen. Naar aanleiding van een landelijke evaluatie is besloten om deze minimumeisen voor het inzetten van ander zorgpersoneel aan te passen. Deze aanpassing hebben we doorgevoerd in ons zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025.
- In Bijlage 1: ‘Minimale en aanvullende eisen’ van ons zorginkoopbeleid wijkverpleging 2025 zijn in paragraaf 1.5 aanvullende eisen opgenomen voor het leveren van casemanagement dementie. Ook hierbij geldt dat er sprake is van landelijk geharmoniseerde ZN-visie en beleid. Op basis van afstemming tussen ZN en andere stakeholders is dit beleid herzien. Daarom hebben we het inhoudelijke ZN beleid verwijderd en verwijzen we naar de link van het vigerende ZN-beleid voor deze zorg. In aanvulling op het landelijke ZN-beleid, kiest CZ ervoor om de eigen contractvoorwaarden voor specialistisch casemanagement dementie ongewijzigd te laten.
De hierboven genoemde wijzigingen hebben geen gevolgen voor het ontvangen van een basisovereenkomst wijkverpleging voor zorgaanbieders.
Communicatiebericht bekostiging wijkverpleging en verzenddatum productievoorstellen 2025
Juli 2024
Beste gecontracteerde zorgaanbieder,
Op 25 juni jl. zijn wij geïnformeerd dat de NZa door een Kamermotie de cliëntprofielen niet in de regelgeving van 2025 mag verwerken en een nieuwe beleidsregel voor het experiment wijkverpleging moest opstellen voor 2025. Voor ons allen was dit een grote verrassing. Wij betreuren het dat alle energie en tijd die door velen de afgelopen jaren is gestoken in een nieuwe passende bekostiging voor de wijkverpleging, nu verloren is gegaan.
De enige optie die de NZa als experiment voor 2025 nog ziet, is het schrappen van de cliëntprofielen uit het huidige experiment, met daarbij het blijven behouden van het vrije, integrale tarief en de prestaties voor langere termijn. We zouden dan gaan werken met een generieke prestatie ‘wijkverpleging'. Echter, zonder achterliggende informatie heeft een dergelijke prestatie geen inhoud en functie. ZN heeft er daarom voor gepleit om in de nieuwe beleidsregels 2025 in plaats van cliëntprofielen de huidige ZN doelgroepen op te nemen, zodat we met elkaar kunnen blijven werken aan passende zorg. Juridisch advies wijst echter uit dat ook het delen van de huidige ZN-doelgroepen mogelijk problematisch is in verband met het delen van medische gegevens. Het opnemen van de ZN-doelgroepen in de NZa beleidsregels maakt dat het delen met zorgverzekeraars wel is toegestaan. Het registreren en declareren van de ZN-doelgroepen is voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars op dit moment randvoorwaardelijk om met elkaar inhoudelijke afspraken te maken en het goede gesprek te voeren. De ZN-doelgroepen zijn bekend in het veld en er hoeven geen aanpassingen op korte termijn doorgevoerd te worden, wat onnodige tijd van zorgaanbieders vraagt. Op dit moment lijkt ons dit de beste optie om tijdige, kwalitatieve afspraken te maken voor 2025.
Er is helaas tussen VWS, NZa, branchepartijen en ZN nog geen consensus over de wijze van registreren en declareren in 2025. We willen u nu alvast laten weten dat we op dit moment nog juridisch uitzoeken wat mogelijk is ten aanzien van het behouden van de ZN-doelgroepen en dat we hierover nog het gesprek voeren.
Deze vertraging heeft tot onze grote spijt gevolgen voor de contractering 2025. In het inkoopbeleid 2025 staat in het tijdpad op pagina 18 dat wij medio juli de productievoorstellen bekend zullen maken. Door de ontstane onzekerheid zijn we genoodzaakt de productievoorstellen voor 2025 later dan gepland aan te bieden. Uiteraard is ons alles eraan gelegen om hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te hebben. De registratie en declaratie van ZN doelgroepen is gekoppeld aan de uitbetaling van zorgkosten. Wij willen daarom benadrukken dat er nu niets wijzigt. Wij hopen dat er zo snel als mogelijk een grondslag wordt gevonden om de ZN doelgroepen in de beleidsregels op te nemen, zodat de contractering op de huidige wijze kan worden voortgezet.
Zodra wij nieuwe informatie hebben of bekend is wanneer de productievoorstellen verzonden kunnen worden, zullen wij u hier via onze website over berichten.
Communicatiebericht wijziging Inkoopbeleid Wijkverpleging 2025
22 april 2024
CZ heeft 22 april 2024 een wijziging in het inkoopbeleid Wijkverpleging 2025 gepubliceerd. In dit bericht informeren wij u over de wijziging.
In het inkoopbeleid 2025 werd op pagina 20 per abuis nog verwezen naar de Regeling Verslaglegging WTZi. Deze Regeling is echter per 1 januari 2022 vervallen. Per 1 januari 2022 is deze Regeling vervangen door de Regeling openbare jaarverantwoording WMG. Deze wijziging is in het inkoopbeleid doorgevoerd, zodat bij inschrijving duidelijk is dat aan huidige, geldende wetgeving voldaan moet worden.