Hoe kiest u een verpleeghuis?
Verhuizen naar een verpleeghuis is een ingrijpende gebeurtenis. Het is belangrijk dat u kiest voor een zorginstelling die de zorg levert die u nodig hebt en voldoet aan uw wensen. Bezoek vooraf samen met familieleden of vrienden een aantal zorginstellingen. Pas als u er zelf rondloopt ziet u wie er wonen, wie de zorgverleners zijn en krijgt u een goede indruk van de sfeer.
Checklist
Deze handige checklist kunt u tijdens uw bezoek gebruiken om antwoord te krijgen op de vragen die u belangrijk vindt bij uw keuze.
Locatie en accommodatie
- Wat is de algemene indruk van de locatie en accommodatie?
- Hoe is de sfeer in de gemeenschappelijke ruimtes?
- Met hoeveel personen delen de bewoners de gemeenschappelijke ruimtes?
- Hoe groot zijn de kamers?
- Mogen meubels en persoonlijke bezittingen mee verhuizen?
- Mag mijn naaste binnen de locatie gaan en staan waar hij/zij wilt of zijn er bepaalde beperkingen ten aanzien van de bewegingsvrijheid?
- Hoe kan mijn naaste alarm slaan bij bijzonderheden?
- Wat zijn ervaringen van andere bewoners en mantelzorgers?
Zorg en activiteiten
- Hoeveel ruimte is er voor persoonlijke wensen van de bewoners; kunnen we zelf beslissen over de dagindeling, zoals opstaan en naar bed gaan, warm eten en douchen?
- Aan welke (gezamenlijke) activiteiten kan mijn naaste deelnemen?
- Zijn er ook voldoende buitenactiviteiten?
- Kan uw naaste zijn/haar hobby’s blijven uitvoeren?
- Welke faciliteiten zijn op de locatie aanwezig; zoals een kapper, supermarkt of wasserette?
- Welke zorg biedt de zorginstelling en welke zorgdisciplines zijn aanwezig?
- Kan mijn naaste hier ook blijven wonen, wanneer de ziekte en zorgvraag toeneemt?
- Zijn huisdieren welkom?
- Wordt er gebruik gemaakt van e-health toepassingen?
- Moeten we voor bepaalde activiteiten en faciliteiten extra betalen? Zo ja, hoeveel?
Mantelzorgers
- Zijn wij als mantelzorgers op elk moment van de dag welkom om langs te komen?
- Kunnen wij op elk moment van de dag onze naaste ophalen voor een uitje of bezoek?
- Hebben wij altijd actueel inzicht (bijvoorbeeld via een app) in het zorgdossier?
- Hoe verloopt het contact met mantelzorgers (ook bij bijzonderheden)?
- Hoe verloopt het contact met alle betrokken zorgprofessionals, zoals de eigen huisarts?
- Wat wordt er van mantelzorgers verwacht in de ondersteuning van hun naaste; bijvoorbeeld als vrijwilliger bij activiteiten?
Overige vragen
- Hebben de medewerkers voldoende kennis en affiniteit met bewoners met dementie?
- Is er voldoende personeel en is er een stabiele bezetting op de locatie?
- Is er een wachtlijst? En wat is de verwachte tijd dat u moet wachten op een kamer?
- Zijn er nog aanvullende (service)kosten?
- Welke zaken moeten we regelen om de verhuizing soepel te laten verlopen?
- Hoe wordt de zorginstelling beoordeeld op Ga naar zorgkaartnederland.nl?