Nieuws-update: Huisartsenketen Co-Med
Huisartsenketen Co-Med is op 5 juli 2024 failliet verklaard. Omdat alle zorgverzekeraars samen al een alternatieve oplossing boden voor patiënten nadat zij het contract met Co-Med eerder beëindigden, verandert er met dit faillissement voor patiënten niets. Het contract met Co-Med werd eerder beëindigd omdat Co-Med de continuïteit van goede zorg niet kon garanderen. Patiënten kunnen nog steeds gebruik maken van de alternatieve oplossingen per praktijk. Hieronder leest u het laatste nieuws.
- Curatoren en zorgverzekeraars sluiten akkoord: overdracht voormalige Co-Med praktijken aan opvolgers mogelijk
21 augustus 2024 - Zorgverzekeraars in gesprek met curatoren
7 augustus 2024 - Stand van zaken opvang Co-Med patiënten in de eerste maand
24 juli 2024 - Nieuwe praktijk voor patiënten Co-Med in Eindhoven
24 juli 2024 - Blijvende oplossing voor Co-Med patiënten in Breezand dichtbij
16 juli 2024 - Specifieke afspraken voor kwetsbare Co-Med patiënten
12 juli 2024 - Co-Med Zorg BV door rechtbank failliet verklaard
5 juli 2024 - Blijvende oplossingen in zicht voor patiënten van Co-Med Breda
3 juli 2024 - Reactie op aankondiging faillissementsaanvraag Co-Med
1 juli 2024 - Blijvende oplossingen patiënten huisartsenpraktijk Co-Med Den Haag
28 juni 2024 - Zorgverzekeraars beëindigen contract Co-Med definitief
25 juni 2024 - Per direct alternatieve oplossing voor patiënten Co-Med praktijken
20 juni 2024
Geplaatst op 21 augustus 2024
Curatoren en zorgverzekeraars sluiten akkoord: overdracht voormalige Co-Med praktijken aan opvolgers mogelijk
De zorgverzekeraars en de curatoren van Co-Med hebben overeenstemming bereikt over de overdracht van de failliete huisartsenketen. Met ondersteuning van de curatoren zullen de voormalige Co-Med praktijken de komende periode gefaseerd worden overgedragen aan de huisartsen in de regio die samen met zorgverzekeraars een structurele oplossing hebben voorbereid.
Tevens zijn er afspraken gemaakt op basis waarvan de nieuwe praktijkhouders gebruik kunnen maken van praktijkruimten, inventaris en voormalig Co-Med personeel indien dat nodig is. De curatoren ontvangen hiervoor een totaalvergoeding van de zorgverzekeraars van ongeveer een miljoen euro. Hoewel zorgverzekeraars aangaven dat zij het maatschappelijk onwenselijk vinden om te betalen voor de praktijkoverdracht, hebben zorgverzekeraars tegelijkertijd begrip voor de rol van de curatoren die zijn belast met het beheer en de vereffening van de failliete boedel.
Zorgverzekeraars zien in dat een financiële vergoeding noodzakelijk is om de medewerking van de curatoren te verkrijgen en sneller vaste oplossingen voor patiënten te kunnen realiseren. Tegelijkertijd onderkennen de curatoren dat zij bij de uitoefening van hun taak rekening hebben te houden met maatschappelijke belangen en dat zij hier altijd rekening mee hebben gehouden.
In de afgelopen weken zijn door zorgverzekeraars samen met huisartsen en regio-organisaties in alle regio’s al voorbereidingen getroffen voor structurele oplossingen. Zorgverzekeraars en curatoren vinden het van belang dat de praktijken worden overgedragen aan praktijkopvolgers die voldoen aan de kwaliteitseisen en waar commitment is vanuit de regio. Voor diverse locaties is er inmiddels een vaste oplossing, maar op een aantal plekken was deze afspraak met de curatoren nodig om een efficiënte overdracht van praktijken mogelijk te maken. In het belang van een snelle en gecoördineerde overdracht, was er brede voorkeur van alle partijen voor een centrale afspraak in plaats van per praktijk te onderhandelen.
Zorgverzekeraars zien dat curatoren, met inachtneming van hun rol, zorgvuldige en op constructieve wijze inhoud hebben gegeven aan het bewerkstelligen van de overdracht van patiëntendossiers op de plekken waar dit aan de orde is geweest. De gemaakte afspraken in de overeenkomst geven blijk van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die curatoren voelen om te komen tot een structurele oplossing voor de voormalig Co-Med patiënten en de aan de patiëntendossiers verbonden 20 jarige bewaarplicht. Met deze totaaloplossing wordt ook daarvoor een oplossing bereikt, doordat deze patiëntendossiers collectief zullen overgaan naar de nieuwe praktijken.
De overdracht van de voormalige Co-Med locaties zal gefaseerd plaatsvinden, waarbij is afgesproken dat alle betrokken partijen zich inspannen om de overdracht uiterlijk omstreeks 1 januari 2025 af te ronden. Op een aantal plekken kunnen huisartsen dankzij de gemaakte afspraak al op korte termijn van start.
Patiënten worden geïnformeerd op het moment dat de vaste oplossing voor hen beschikbaar is. Tot de tijd dat de nieuwe praktijken de zorg overnemen, kunnen patiënten – net als de afgelopen periode – voor huisartsenzorg terecht bij hun alternatieve oplossing. Informatie hierover is te vinden via www.cz.nl/co-med.
________________________________________________________________Geplaatst op 7 augustus 2024
Zorgverzekeraars in gesprek met curatoren
Sinds het faillissement van Co-Med zijn zorgverzekeraars CZ en VGZ, namens alle zorgverzekeraars, in gesprek met de curatoren van de failliete huisartsenketen. Het doel is om snel een vaste oplossing te vinden voor alle patiënten door afspraken te maken over de overdracht van alle praktijken die tot de huisartsenketen behoorden aan de nieuwe of omliggende huisartsen.
De afgelopen periode hebben zorgverzekeraars, samen met huisartsen en regio-organisaties, voorbereidingen getroffen voor structurele oplossingen in alle regio’s. In sommige regio’s is er reeds een vaste oplossing of kan op zeer korte termijn de zorg structureel worden overgenomen. Voor een soepele overgang is overdracht van de voormalige Co-Med praktijken inclusief de daarbij ingeschreven patiënten in alle gevallen wenselijk. Daarnaast zijn voor sommige regionale oplossingen ook zaken zoals inventaris, personeel, huurcontracten van praktijkruimten en ICT-voorzieningen gewenst of zelfs noodzakelijk.
Snelle overname van zorg
Zorgverzekeraars streven ernaar dat de nog bij de praktijken ingeschreven patiënten – en waar nodig de overige faciliteiten van praktijken – snel worden overgedragen naar de vaste oplossingen die samen met de regio zijn voorbereid. Dit is zowel in het belang van de patiënten als van de zorgverleners die de zorg willen overnemen. De zorg kan op deze wijze op een verantwoorde manier worden overgedragen aan de huisartsen die in de regio de vaste oplossing kunnen verzorgen. Zij kunnen dan zonder grote administratieve lasten als gevolg van individuele in- en overschrijving, direct van start gaan met de zorg voor de patiënten van de voormalige huisartsenketen.
Financiële compensatie voor overdracht
De curatoren hebben op basis van hun plicht om zoveel mogelijk schuldeisers te betalen, aangegeven een financiële compensatie te verlangen voor de overdracht van de praktijken. Zij hebben een bedrag vastgesteld waarvan ze verwachten dat ze dit bij geïnteresseerde kunnen krijgen voor de praktijkoverdracht. Zorgverzekeraars zijn echter tegen het betalen van goodwill of het betalen voor overdracht van patiëntendossiers. Hoewel dit in de praktijk met enige regelmatig toch gebeurt, vinden zij het onwenselijk dat premiegeld op deze manier wordt ingezet.
Niet wenselijk, maar wel noodzakelijk
Ondanks deze bezwaren zien de zorgverzekeraars dat een financiële vergoeding noodzakelijk is om de medewerking van de curator te verkrijgen en sneller vaste oplossingen voor patiënten te kunnen realiseren met zo min mogelijk administratie voor de huisartsen die klaar staan. Als de zorgverzekeraars niet instemmen met een bepaalde financiële compensatie die curatoren verlangen, is het onzeker hoe lang het zal duren voordat er een permanente oplossing voor de patiënten is gevonden. Zorgverzekeraars zien dit als een groot risico in het kader van de zorgplicht.Bovendien bestaat het risico dat andere partijen een bod doen op de failliete boedel en de overdracht van patiënten naar een vaste praktijk vertraagd gaat worden. Of dat er praktijkovername komt die niet kan rekenen op regionaal draagvlak bij andere zorgpartijen, waarmee er mogelijk op korte termijn opnieuw problemen ontstaan in de continuïteit van zorg. Zorgverzekeraars vinden dit onwenselijk, omdat de patiënten van de failliete keten nu en in de toekomst moeten kunnen rekenen op voor hen structureel georganiseerde huisartsenzorg.
Belang van patiënt staat voorop
Zorgverzekeraars zijn daarom in gesprek over het bedrag dat betaald moet worden om medewerking te krijgen van de curator voor de overdracht van de praktijken naar de huisartsen die in afstemming met de zorgverzekeraars de regionale oplossing verzorgen. Hoewel zij het onwenselijk vinden om hiervoor te betalen, stellen zorgverzekeraars het belang van de patiënten en hun toekomstige huisartsen voorop.
________________________________________________________________Geplaatst op 24 juli 2024
Stand van zaken opvang Co-Med patiënten in de eerste maand
Een maand geleden, op 20 juni 2024, schortten zorgverzekeraars de overeenkomst met Co-Med op omdat de huisartsenketen de beschikbaarheid van goede zorg niet kon garanderen. Er was een alternatieve oplossing voor patiënten voorbereid, deze werd dezelfde dag nog in gang gezet. In de eerste regio’s is inmiddels een structurele oplossing gevonden. Een maand later kan de eerste balans opgemaakt worden.
Inmiddels is vastgesteld dat het aantal patiënten dat ingeschreven stond bij Co-Med, lager is dan waar eerder vanuit werd gegaan. Op De huisarts brengt voor iedere ingeschreven patiënt per kwartaal het inschrijftarief in rekening. De kosten worden vooruit betaald. Op 1 april 2024 is door zorgverzekeraars voor het laatst betaald en vastgesteld hoeveel patiënten er ingeschreven staan. stonden 45.500 patiënten ingeschreven, dit blijkt na inventarisatie door zorgverzekeraars.
Blijvende oplossing voor een derde van de patiënten
In de afgelopen maand is voor patiënten die ingeschreven stonden bij voormalige Co-Med prakijken in Den Haag, Breda, Breezand en Eindhoven een structurele oplossingen gerealiseerd. Dit betekent dat in totaal ongeveer 14.900 patiënten zich kunnen inschrijven of alvast aanmelden zodat zij weer toegang krijgen tot een vaste huisartsenpraktijk.
Zorg voor patiënten in overgangsperiode via tijdelijke oplossingen
Zolang er nog geen vaste oplossing is, kunnen patiënten hun zorgvraag stellen via tijdelijke oplossingen. Duizenden zorgvragen zijn gedurende de eerste maand op deze manier beantwoord. De tijdelijke oplossing verschilt per regio, waar mogelijk is er lokaal een oplossing maar in sommige regio’s is Arene het eerste aanspreekpunt en worden patiënten door hen verwezen naar een huisarts in de buurt als dat nodig is.
Door Arene zijn in de eerste maand ruim 4.600 consulten uitgevoerd. Dat komt neer op gemiddeld 220 consulten per dag. Daarvan wordt zo’n 9 procent doorverwezen en geholpen door één van de lokale huisartsen waarmee wordt samengewerkt.
In de regio’s waar lokale huisartsen zelf de volledige oplossing kunnen bieden, was er ook extra druk merkbaar. In de eerste maand boden huisartsen in Enschede gemiddeld 64 extra consulten per dag. In Zwolle werd in eerste instantie gebruik gemaakt van Arene, maar sinds 10 juli jl. kunnen huisartsen volledig zelf de oplossing bieden. Daar zien de huisartsen sindsdien gemiddeld zo’n 40 patiënten per dag. Voor zowel de tijdelijke oplossing die in Den Haag werd geboden als de tijdelijke oplossingen in Amsterdam Slotervaart, zijn geen gegevens bekend.
Nauwe samenwerking met curatoren voor snelle realisatie blijvende oplossingen
De afgelopen periode is samen met huisartsen en regio-organisaties in alle regio’s gesproken zodat per locatie inzichtelijk is welke mogelijkheden er concreet zijn om een permanente oplossing voor alle patiënten dichterbij te brengen. Voor elke regio is er een structurele oplossing voor ogen of in ontwikkeling. Sinds de Co-Med Zorg BV op 5 juli jl. definitief failliet is verklaard is er praktisch iedere dag contact met de curatoren die zijn aangesteld om het faillissement af te wikkelen. Zorgmedewerkers en faciliteiten zoals praktijkruimten die door het faillissement mogelijk beschikbaar komen, kunnen het realiseren van een structurele oplossing op andere locaties versnellen. De hoop is dat hierover ook snel meer duidelijkheid komt voor patiënten in Amsterdam, Bergen-op-Zoom, Enschede, Helmond, Anna Paulowna, Tilburg en Zwolle.
Geplaatst op 24 juli 2024
Nieuwe praktijk voor patiënten Co-Med in Eindhoven
De patiënten van de voormalige Co-Medpraktijk in Eindhoven kunnen vanaf 1 september terecht bij een nieuwe huisarts. Daarmee is Eindhoven de vierde praktijklocatie waarvoor een permanente oplossing is gevonden. Fonkelzorg opent de deuren van de nieuwe praktijk in september. Patiënten kunnen zich nu al aanmelden voor inschrijving via de website van Fonkelzorg.
Bij de Co-Medpraktijk in Eindhoven stonden ongeveer 1.700 patiënten ingeschreven. Op het moment dat zorgverzekeraars de overeenkomst met Co-Med op 20 juni jl. opschortte, boden zorgverzekeraars direct een alternatief. Dankzij de partners in het samenwerkingsverband Huisartsen Brainport (LHV, Huisartsenspoedpost, PoZoB en Stroomz) was er meteen een oplossing. Patiënten met een zorgvraag werden tijdelijk opgevangen door Arene in samenwerking met huisartsenpraktijken in de regio. Ondertussen hebben de zorgverzekeraars samen met Huisartsen Brainport toegewerkt naar een permanente oplossing.
Die oplossing wordt geboden door Fonkelzorg, zij starten in Eindhoven een nieuwe praktijk. In de praktijk staat vanaf september een vast team met een huisarts en ondersteuners klaar voor patiënten. Patiënten kunnen zich nu alvast aanmelden, zodat zij vanaf september ingeschreven staan bij een vaste huisartsenpraktijk.
Pascalle Voermans van StroomZ laat namens het samenwerkingsverband Huisartsen Brainport weten dat ze blij is dat Fonkelzorg een maand nadat Co-Med de praktijk in Eindhoven sloot, een vaste oplossing gaat bieden voor patiënten. “De regio kent al een enorme groei, we hebben er allemaal belang bij dat patiënten zich bij een praktijk kunnen inschrijven. De komst van een nieuwe huisartsenpraktijk zoals die van Fonkelzorg is een belangrijk deel van de oplossing binnen onze regio, daarom gaan we graag de samenwerking met hen aan.”
Patiënten die ingeschreven stonden bij Co-Med in Eindhoven worden door hun zorgverzekeraar volgende week ook per brief geïnformeerd over de structurele oplossing. Tot zij ingeschreven staan kunnen patiënten – net zoals de afgelopen periode - voor huisartsenzorg gebruik maken van de dienstverlening door Arene.
Patiënten van alle zorgverzekeraars worden op de hoogte gehouden via de speciaal ingerichte website www.cz.nl/co-med. Op deze website staat waar zij terecht kunnen met hun zorgvraag, en vinden ze antwoorden op veel gestelde vragen. De informatie kan gedurende de tijd veranderen en per praktijk verschillen. De website biedt altijd de meest actuele informatie.
________________________________________________________________Geplaatst op 16 juli 2024
Blijvende oplossing voor Co-Med patiënten in Breezand dichtbij
Ook voor de Co-Med patiënten in Breezand is inmiddels een blijvende oplossing gevonden. In Breezand start huisarts Breebaart op korte termijn Praktijk Zandvaart. Patiënten in Breezand kunnen zich alvast aanmelden voor inschrijving zodat zij nog deze zomer een vaste huisarts hebben. Dankzij de samenwerking tussen zorgverzekeraars, de regionale huisartsenorganisatie HKN en meerdere huisartsen in Breezand is de derde structurele oplossing voor patiënten van Co-Med gerealiseerd. Eerder kregen patiënten van Co-Med in Den Haag en Breda al een blijvende oplossing aangeboden.
Vanaf het moment dat zorgverzekeraars de overeenkomst met Co-Med op 20 juni jl. opschortte, boden zorgverzekeraars direct een alternatief. Dankzij Arene en de huisartsen in de regio was er ook in de gemeente Hollands Kroon meteen een oplossing voor patiënten met een zorgvraag. Een goede, maar nadrukkelijk wel tijdelijke oplossing totdat alle patiënten zich kunnen inschrijven bij een huisartsenpraktijk. “En daar hebben we de afgelopen periode echt de schouders onder gezet,” zegt Marlous de Vroome, bestuurder bij regionale huisartsenorganisatie HKN. “Het is fijn dat we de patiënten in Breezand nu duidelijkheid kunnen geven met een blijvende oplossing.”
De blijvende oplossing wordt mogelijk gemaakt door Huisarts Breebaart, hij gaat in Breezand nog deze zomer een nieuwe praktijk openen aan de Zandvaart 82A. Op dat moment is er direct ruimte voor alle patiënten van Co-Med die in Breezand en nabije omgeving wonen. VGZ heeft als leidend zorgverzekeraar in de Kop van Noord-Holland inmiddels een overeenkomst aangeboden. De komende dagen en weken zullen worden gebruikt om de nieuwe praktijklocatie in te richten en klaar te maken voor gebruik. “We werken hard om zo snel mogelijk open te gaan, het is ontzettend belangrijk dat de patiënten in Breezand en omgeving weer een vaste huisarts hebben,” aldus huisarts Wouter Breebaart. Zodra de praktijk opent, ontvangen patiënten een bericht van huisarts Breebaart.
Namens de zorgverzekeraars laat ook VGZ weten dat ze gelukkig zijn dat er nu een vaste oplossing geboden kan worden aan patiënten. Femke van der Brug, zorginkoper bij VGZ: “We hebben de afgelopen periode intensief samengewerkt met huisartsen in de regio, de gemeente Hollands Kroon, Arene en de regionale huisartsenorganisatie. Het is mooi om te zien wat je met elkaar kunt bereiken als je de handen ineenslaat.”
Bij de Co-Med praktijk Hollands Kroon stonden patiënten uit Breezand en Anna Paulowna ingeschreven. Voor de patiënten uit Anna Paulowna wordt ook gewerkt aan de opening van een huisartsenpraktijk.
Tot de tijd dat de nieuwe praktijken in Hollands Kroon zijn geopend en mensen definitief zijn ingeschreven kunnen zij – net zoals de afgelopen periode - voor huisartsenzorg terecht bij de alternatieve oplossing via Arene.
Patiënten van alle zorgverzekeraars worden op de hoogte gehouden via de speciaal ingerichte website www.cz.nl/co-med. Op deze website staat waar zij terecht kunnen met hun zorgvraag, en ook een antwoord op veel gestelde vragen. De informatie kan gedurende de tijd veranderen en per praktijk verschillen. De website wordt bij een verandering direct bijgewerkt.
Als mensen vragen hebben over de opening van de nieuwe huisartsenpraktijken in Hollands Kroon kunnen zij contact opnemen met hun eigen zorgverzekeraar via de klantenservice.
________________________________________________________________Geplaatst op 12 juli 2024
Specifieke afspraken voor kwetsbare Co-Med patienten
Toen bleek dat Co-Med de continuïteit van goede zorg aan patienten niet kon garanderen, hebben zorgverzekeraars de overeenkomst beëindigd en per direct een tijdelijke alternatieve oplossing geboden aan patiënten die ingeschreven staan bij Co-Med praktijken.
In iedere regio met een Co-Med praktijk werken zorgverzekeraars, regionale huisartsenorganisaties en lokale huisartsen actief samen aan de tijdelijke oplossingen zodat zorg voor patiënten met een zorgvraag beschikbaar blijft. Dankzij de samenwerking tussen lokale huisartsen en Arene, lukt het zorgverzekeraars in iedere regio een tijdelijk vangnet op te zetten. Voor kwetsbare patiënten, zoals patiënten in de laatste levensfase, zijn speciale afspraken gemaakt.
Kwetsbare patiënten
Uitgangspunt is dat iedereen de zorg krijgt die nodig is. Kwetsbare patiënten hebben – zoals gebruikelijk - prioriteit. De tijdelijke oplossing is voor iedereen die nu een zorgvraag heeft. Er is wel speciale aandacht voor kwetsbare patiënten, zoals patiënten in de laatste levensfase. Zowel op de plekken waar huisartsen zelf de tijdelijke oplossing bieden, als op de plekken waar Arene dit doet samen met lokale huisartsen, wordt door de huisartsen op basis van medische urgentie bepaald hoe die zorg eruitziet, wie deze biedt en wanneer.
Als op basis van de inschatting die huisartsen maken, blijkt dat er meer zorg nodig is of andere zorg nodig is, dan wordt er in de regio een oplossing geboden. Arene heeft de afgelopen periode meerdere keren per week contact met huisartsen in de regio over de opvang van palliatieve patiënten.
Van tijdelijke naar structurele oplossing
De wijze waarop de zorg is georganiseerd, verschilt per regio. In de eerste regio’s is inmiddels een vaste oplossing gevonden. Via de speciale website www.cz.nl/co-med kunnen patiënten van alle zorgverzekeraars zien waar zij op dit moment terecht kunnen voor zorg.
________________________________________________________________Geplaatst op 5 juli 2024
Co-Med Zorg BV door rechtbank failliet verklaard
Op 5 juli 2024 is huisartsenketen Co-Med Zorg BV door de rechtbank Maastricht failliet verklaard. Zorgverzekeraar CZ gaat namens alle andere zorgverzekeraars in gesprek met de curatoren die door de rechtbank zijn aangesteld om het faillissement af te wikkelen.
Voor patiënten heeft het faillissement op dit moment geen gevolg. Nadat zorgverzekeraars op 20 juni jl. de overeenkomst met Co-Med opschortte, omdat zij de continuïteit van goede zorg niet konden garanderen, is direct een tijdelijk alternatieve oplossing geboden aan alle patiënten die een zorgvraag hebben. Patiënten kunnen ook na het faillissement gebruik blijven maken van deze tijdelijke oplossing. Via www.cz.nl/co-med worden patiënten van alle zorgverzekeraars op de hoogte gehouden waar zij terecht kunnen voor hun zorg.
De afgelopen periode is door zorgverzekeraars en huisartsen ook gewerkt aan structurele oplossingen voor alle patiënten die ingeschreven staan bij Co-Med praktijken. Op verschillende plekken is deze oplossing inmiddels gevonden.
Zorgverzekeraars hebben zich voorbereid op een faillissement. Zorgmedewerkers en praktijkruimten die door het faillissement mogelijk beschikbaar komen, kunnen het realiseren van een structurele oplossing op andere locaties versnellen. De afgelopen periode is samen met huisartsen in de regio’s gesproken zodat per locatie inzichtelijk is welke mogelijkheden er concreet zijn om een permanente oplossing voor alle patiënten dichterbij te brengen. De zorgverzekeraars gaan hierover zo snel mogelijk in gesprek met de curatoren.
________________________________________________________________Geplaatst op 3 juli 2024
Blijvende oplossingen in zicht voor patiënten van Co-Med Breda
In Breda is een blijvende oplossing gevonden voor patiënten die daar staan ingeschreven bij de Co-Med praktijk in de wijk Haagse Beemden.
Huisartsen Zorggroep (HZG) Breda en het Huisartsenteam zijn twee groepen van huisartsen die actief zijn in Breda. Zij hebben toegezegd dat iedere patiënt op korte termijn, maar uiterlijk dit najaar, huisartsenzorg geleverd krijgt vanuit een van de reguliere praktijken in de wijk.
De huisartsenpraktijken zullen de komende weken en maanden hun capaciteit uitbreiden, zodat alle ruim 4.400 patiënten die nu ingeschreven staan bij Co-Med Breda de mogelijkheid krijgen om zich bij een van de bestaande praktijken in de wijk in te schrijven.
Ter overbrugging kunnen patiënten zich in de tussentijd inschrijven bij Arene en Thuisdok. Zij bieden patiënten de benodigde huisartsenzorg, beheren het patiëntendossier en hebben afspraken met huisartsen in Breda als fysieke zorg nodig is.
Zowel de zorgverzekeraars als HZG Breda en het Huisartsenteam zijn blij dat Arene en Thuisdok op hun verzoek in deze tijdelijke oplossing willen voorzien. Hierdoor kan op korte termijn stabiliteit en toegang tot goede huisartsenzorg aan patiënten geboden worden en komt er een duurzame oplossing voor alle patiënten.
Patiënten kunnen zelf de keuze maken waar zij zich tijdelijk inschrijven, dit kan via de websites van Thuisdok of Arene. Zodra de huisartsenpraktijken in de wijk ruimte hebben voor inschrijvingen, worden patiënten hier zowel schriftelijk als via de speciaal ingerichte website www.cz.nl/co-med over geïnformeerd. Op dat moment kunnen zij zich inschrijven bij de praktijk van hun voorkeur.
Patiënten die ingeschreven staan bij Co-Med in Breda worden door hun zorgverzekeraar ook per brief geïnformeerd over de structurele oplossing.
Patiënten van alle zorgverzekeraars worden op de hoogte gehouden via de speciaal ingerichte website www.cz.nl/co-med. Op deze website staat waar zij terecht kunnen met hun zorgvraag, en ook een antwoord op veel gestelde vragen. De informatie kan gedurende de tijd veranderen en per praktijk verschillen. De website wordt bij een verandering direct bijgewerkt.
________________________________________________________________Geplaatst op 1 juli 2024
Reactie op aankondiging faillissementsaanvraag Co-Med
Diverse media schrijven over het voornemen van Co-Med om het faillissement aan te vragen.Zorgverzekeraars willen dat hun verzekerden toegang hebben tot goede huisartsenzorg. Het afgelopen jaar zijn hierover met Co-Med intensieve gesprekken gevoerd door diverse zorgverzekeraars, er zijn afspraken gemaakt en er zijn verschillende maatregelen genomen. Desondanks is vastgesteld dat de toegankelijkheid van goede zorg onvoldoende verbeterd was. Een complicerende factor was de onvolledige en onjuiste informatievoorziening door Co-Med.
Na de vaststelling dat Co-Med niet in staat was goede huisartsenzorg te waarborgen, trokken zorgverzekeraars op 20 juni jl. een grens en is de overeenkomst opgeschort. Direct kregen alle patiënten die zorg nodig hadden een alternatief aangeboden.
Dankzij de voorbereidingen van afgelopen maanden, konden deze patiënten direct terecht bij huisartsen in de omgeving die daarbij op verschillende plekken geholpen worden door Arene. Voor sommige patiënten is de tijdelijke alternatieve oplossing wennen, er zijn echter geen signalen dat de oplossing voor problemen heeft gezorgd.
Tegelijkertijd wordt in iedere regio gewerkt om aan alle patiënten die staan ingeschreven bij Co-Med een permanente oplossing te bieden. Een faillissement opent de weg om op sommige plekken mogelijk sneller een oplossing te bieden. Na het uitspreken van het faillissement zal hierover met de curator gesproken worden.
________________________________________________________________Geplaatst op 28 juni 2024
Blijvende oplossingen patiënten huisartsenpraktijk Co-Med Den Haag
Voor patiënten van de Co-Med praktijk in Den Haag is een structurele oplossing gevonden. Patiënten die ingeschreven staan bij de Co-Med praktijk Bordewijklaan (incl. voormalige vestiging van Co-Med aan de Esperantostraat) kunnen terecht bij huisartsen in de omgeving.
Met Hadoks, de regionale huisartsenorganisatie in Den Haag, is afgesproken dat zij patiënten waar nodig helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts. Op de website van Hadoks kunnen patiënten meer informatie vinden.
Patiënten die ingeschreven staan bij Co-Med in Den Haag worden door hun zorgverzekeraar ook per brief geïnformeerd over de structurele oplossing.
Bij de Co-Med praktijk in Den Haag staan volgens de laatste gegevens zo’n 5.500 patiënten ingeschreven. Vanaf het moment dat zorgverzekeraars de overeenkomst met Co-Med op 20 juni jl. opschortte, boden zorgverzekeraars direct een alternatief. Dankzij Hadoks en de huisartsen in de regio was er ook in Den Haag meteen een oplossing voor patiënten met een zorgvraag.
In Den Haag blijken voldoende praktijken te zijn die nog ruimte hebben om patiënten in te schrijven. Daarmee kunnen zij een duurzame oplossing bieden voor alle patiënten die ingeschreven staan bij de Haagse praktijk van Co-Med. Via de website van Hadoks is te vinden welke praktijken beschikbaar zijn. Patiënten kunnen zelf een huisarts vinden, indien nodig helpt Hadoks hierbij.
Patiënten van alle zorgverzekeraars worden op de hoogte gehouden via de speciaal ingerichte website www.cz.nl/co-med. Op deze website staat waar zij terecht kunnen met hun zorgvraag, en ook een antwoord op veel gestelde vragen. De informatie kan gedurende de tijd veranderen en per praktijk verschillen. De website wordt bij een verandering direct bijgewerkt.
________________________________________________________________Geplaatst op 25 juni 2024
Zorgverzekeraars beëindigen contract Co-Med definitief
Zorgverzekeraars CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben aan Co-Med laten weten dat de overeenkomst per vandaag, 25 juni 2024, definitief is beëindigd.
Eerder besloten de zorgverzekeraars de overeenkomst op te schorten omdat Co-Med zijn verplichtingen niet is nagekomen en de continuïteit van goede zorg niet kon garanderen. Ook alle betalingen werden per direct opgeschort. Patiënten die zorg nodig hebben, kregen op dezelfde dag een alternatieve oplossing aangeboden. Zorgverzekeraars adviseren patiënten om daar gebruik van te maken.
Zorgverzekeraars hebben geconstateerd dat Co-Med nog steeds niet aan de verplichtingen voldoet en dat de bereikbaarheid van hun praktijken verslechterd is. De laatste dagen blijken de praktijken telefonisch onbereikbaar. Daardoor ontstaat een ernstig risico voor de patiëntenzorg. De verwachting is dat Co-Med de tekortkoming niet binnen afzienbare termijn kan wegnemen. Op grond daarvan hebben de zorgverzekeraars besloten de overeenkomsten formeel te beëindigen.
Zorgverzekeraars zullen de betalingen niet hervatten omdat er op dit moment nauwelijks huisartsenzorg geboden wordt en er ook geen aanwijzing is dat zij dit op korte termijn wel kunnen bieden. Zorgverzekeraars adviseren verzekerden om dezelfde reden ook geen betalingen te doen aan Co-Med indien zij een factuur toegestuurd krijgen.
Voor patiënten verandert er door deze nieuwe stap niets. Na de opschorting kregen patiënten met een zorgvraag direct een alternatieve oplossing aangeboden. Daarnaast wordt er gewerkt aan een structurele oplossing voor alle patiënten die ingeschreven staan bij de Co-Medpraktijken.
Patiënten van alle zorgverzekeraars worden op de hoogte gehouden via de speciaal ingerichte website www.cz.nl/co-med. De informatie kan gedurende de tijd veranderen en per praktijk verschillen. De website wordt bij een verandering direct bijgewerkt.
________________________________________________________________Geplaatst op 20 juni 2024
Per direct alternatieve oplossing voor patiënten Co-Medpraktijken
Zorgverzekeraars schorten contract met Co-Med op
Donderdag 20 juni hebben de zorgverzekeraars CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis de overeenkomst met Co-Med opgeschort. Eerder deze week trokken de zorgverzekeraars een grens en werd Co-Med in gebreke gesteld. Op basis van de daarop ontvangen reactie hebben zorgverzekeraars de conclusie getrokken dat Co-Med de continuïteit van goede zorg niet kan garanderen.
Zorgverzekeraars hebben daarom vandaag besloten om per direct een alternatieve oplossing in gang te zetten voor patiënten die ingeschreven staan bij Co-Medpraktijken. Gezien de constatering dat Co-Med de beschikbaarheid van goede zorg niet kan waarborgen, adviseren zorgverzekeraars bij Co-Med ingeschreven patiënten gebruik te maken van deze alternatieve oplossingen.
Het bieden van een oplossing aan kwetsbare patiënten en patiënten met een (urgente) zorgvraag heeft prioriteit. Maar er wordt de komende periode ook gewerkt aan een structurele oplossing voor alle patiënten die ingeschreven staan bij de Co-Medpraktijken.
Via www.cz.nl/co-med worden patiënten van alle zorgverzekeraars op de hoogte gehouden. De informatie kan gedurende de tijd veranderen en per praktijk verschillen. De website wordt bij een verandering direct bijgewerkt.
Co-Med kreeg deze week van de vier zorgverzekeraars een ultimatum. Op korte termijn moesten er garanties komen hoe de huisartsenketen de continuïteit van goede zorg kon garanderen. Co-Med is gesommeerd om per praktijk inzicht te geven in de actuele bezetting en roosters voor de komende vier weken, het spoedprotocol en de waarneming gedurende de avond, weekend en de nacht. Op basis van de aangeleverde informatie hebben niet alleen CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis, maar ook alle andere zorgverzekeraars de stap gezet om hun overeenkomst op te schorten. Dit maakt het mogelijk om ook de betalingen aan Co-Med op te schorten.
Zorgverzekeraars voorbereid
Omdat er de afgelopen maanden al eerder zorgen over de continuïteit en kwaliteit van de zorg zijn geweest, hebben de zorgverzekeraars CZ, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis de afgelopen periode nauw samengewerkt om de mogelijke gevolgen voor patiënten op te vangen. Daarvoor is contact geweest met regionale huisartsenorganisaties en Arene. Alle partijen voelen het maatschappelijk belang. Dankzij deze samenwerking is het mogelijk om patiënten die zorg nodig hebben, toegang tot huisartsenzorg te garanderen.
Tijdelijke oplossing
In een aantal regio’s wordt de alternatieve oplossing voor patiënten die nu een zorgvraag hebben geboden door regionale huisartsen. Daarnaast wordt in een aantal regio’s gebruik gemaakt van een eerste opvang door Arene. De ruim 40 huisartsen van Arene bieden digital first huisartsenzorg en werken daarnaast samen met lokale huisartsen zodat fysieke zorg beschikbaar is wanneer nodig. Verzekerden die patiënt zijn bij een Co-Medpraktijk kunnen op www.cz.nl/co-med vinden waar zij terecht kunnen met een zorgvraag. Deze website wordt dagelijks bijgewerkt en bevat informatie voor verzekerden van alle zorgverzekeraars.
Structurele oplossing
Het is niet nodig dat verzekerden op dit moment zelf op zoek gaan naar een andere huisarts. Door zorgverzekeraars wordt momenteel gewerkt aan een structurele oplossing voor alle patiënten die ingeschreven staan bij een praktijk van Co-Med. Verzekerden worden hierover dan ook per brief geïnformeerd.
Vragen
Op de website www.cz.nl/co-med zijn de meestgestelde vragen te vinden. Net als de informatie per praktijk over de oplossing voor alle patiënten van de betreffende praktijk, ongeacht waar ze voor zorg verzekerd zijn. Indien nodig kunnen verzekerden ook contact opnemen met de afdeling Zorgbemiddeling van hun eigen zorgverzekeraar. Het telefoonnummer van elke zorgverzekeraar is te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl.