Alternatieve oplossing voor patiënten van Co-Med van alle zorgverzekeraars
Huisartsenketen Co-Med is op 5 juli 2024 failliet verklaard. Eerder hebben de zorgverzekeraars hun contract met Co-Med al beëindigd. Sindsdien bieden we patiënten een tijdelijke alternatieve oplossing. Voor een aantal Co-Med-locaties is al een blijvende oplossing gevonden in de vorm van een nieuwe praktijk waar patiënten zich kunnen aanmelden.
Heeft u vragen of heeft u hulp nodig en wilt u contact met uw zorgverzekeraar? U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl.
Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Zorgverzekeraars werken samen voor alle patiënten van Co-Med
Op deze pagina staat de meest actuele informatie voor patiënten die staan ingeschreven bij een Co-Med praktijk. Ook als u bij een andere zorgverzekeraar dan CZ verzekerd bent. Deze pagina is opgesteld in samenwerking met de andere zorgverzekeraars.
Bent u op zoek naar algemene informatie of actualiteiten over huisartsenketen Co-Med en de rol van zorgverzekeraars? Lees dan hier verder.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 november 2024, 17:00 uur.
Bij levensbedreigende situaties: bel 112
Informatie per praktijk
Kijk hieronder bij uw praktijk waar u op dit moment terecht kunt voor zorg. In de avond, nacht of in het weekend kunt u altijd terecht bij de dichtstbijzijnde huisartsenspoedpost.
Amsterdam – Gezondheidspoort
Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u tijdelijk gebruik maken van Arene. Arene biedt zorg op afstand en werkt samen met lokale huisartsen die fysiek onderzoek kunnen doen als dat nodig is. Bekijk op de website van Arene hoe u uw zorgvraag stelt. Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Amsterdam – Slotervaart
Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u tijdelijk terecht bij Jouw Huisarts Aan De Louwesweg. U kunt hen bereiken via www.huisartsenlw.nl of op 020 615 15 64. Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Bergen op Zoom – Co-Med Bergen op Zoom
Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u tijdelijk gebruik maken van het passantenspreekuur van HCWB (Huisartsencoöperatie West-Brabant). U stelt uw vraag via de HCWB Huisartsenzorg app. Alle vragen worden persoonlijk beantwoord via de chat of via beeldbellen. Is het nodig om bij de huisarts langs te komen? Dan vindt dit plaats op het nieuwe passantenspreekuur. U kunt hier alleen met een afspraak terecht. Bekijk op de website van HCWB hoe u uw zorgvraag stelt.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Breda – Co-Med Breda
Voor patiënten van de Co-Med praktijk in Breda is een structurele oplossing gevonden.
De huisartsenpraktijken in de Haagse Beemden zullen de komende weken en maanden hun capaciteit uitbreiden, zodat alle ruim 4.400 patiënten die nu ingeschreven staan bij Co-Med Breda de mogelijkheid krijgen om zich bij een van de bestaande praktijken in de wijk in te schrijven.
Om ervoor te zorgen dat u uiterlijk dit najaar bij één van deze praktijken ingeschreven staat, kunt u zich ter overbrugging in de tussentijd inschrijven bij Arene en Thuisdok. U krijgt dan direct een melding als de plekken bij de huisartsenpraktijken beschikbaar komen en u kunt zich dan ook inschrijven bij de praktijk op basis van uw voorkeur. In de tussentijd bieden Arene of Thuisdok de benodigde huisartsenzorg, beheren zij uw patiëntendossier en maken zij voor u afspraken bij de aangesloten huisartsen in Breda als fysieke zorg nodig is. Heeft u een vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Den Haag – Bordewijk
Voor patiënten van de Co-Med praktijk in Den Haag is een structurele oplossing gevonden. Staat u ingeschreven bij de Co-Med praktijk Bordewijklaan (incl. voormalige vestiging van Co-Med aan de Esperantostraat)? Dan kunt u terecht bij huisartsen in uw omgeving. Met Hadoks, de regionale huisartsenorganisatie in Den Haag, hebben we afgesproken dat zij u helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts als dat nodig is. Op de website van Hadoks leest u welke praktijken beschikbaar zijn. Hier kunt u ook meer informatie vinden. U kunt Hadoks ook bereiken op 088 002 50 75.
Heeft u een vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Eindhoven – Oude-Gracht
Er is een oplossing gevonden voor de patiënten van de Co-Medpraktijk in Eindhoven. U kunt terecht bij de nieuwe huisartsenpraktijk Fonkelzorg. Op dit moment zijn de curatoren van Co-Med nog bezig met automatische overdracht van alle patiëntendossiers. Zodra uw dossier wordt overgedragen, sturen de curatoren en uw zorgverzekeraar u een brief met meer informatie. Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u al wel terecht bij Fonkelzorg, ook al is uw dossier nog niet overgedragen. De praktijk is bereikbaar via www.fonkelzorg.nl en op 040 253 40 70.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie rondom Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Enschede – Co-Med Enschede
Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u tijdelijk terecht bij huisartsenpraktijk THOEN. De praktijk is bereikbaar via www.huisartsenpraktijkthoen.nl en op 053 430 86 55. Als een afspraak nodig is, bespreken zij samen met u waar en wanneer dit kan. Dat kan in de praktijk van THOEN of bij een andere beschikbare huisarts in de buurt zijn. Ook voor vragen over chronische zorg kunt u bij hier terecht.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Helmond – Brouwhuis
Er is een oplossing gevonden voor de patiënten van de Co-Medpraktijk in Helmond. U kunt terecht bij de nieuwe huisartsenpraktijk Peeleik. Op dit moment zijn de curatoren van Co-Med nog bezig met automatische overdracht van alle patiëntendossiers. Zodra uw dossier wordt overgedragen, sturen de curatoren en uw zorgverzekeraar u een brief met meer informatie. Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u al wel terecht bij Peeleik, ook al is uw dossier nog niet overgedragen. De praktijk is bereikbaar via www.huisartsenpraktijkpeeleik.nl en op 0492 512 397.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Hollands Kroon – Anna Paulowna
In Anna Paulowna opent per 2 januari 2025 de nieuwe praktijk De Verwachting aan de De Verwachting 11. Alle patiënten die voorheen bij de Co-Medpraktijk Hollands Kroon stonden ingeschreven, en zich nog niet bij een andere huisarts hebben ingeschreven, worden automatisch overgedragen aan De Verwachting. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. U ontvangt hierover een brief van uw zorgverzekeraar en van de curatoren van Co-Med.
Tot De Verwachting opent, kunt u tijdelijk gebruik maken van Arene. Arene biedt zorg op afstand en werkt samen met lokale huisartsen die fysiek onderzoek kunnen doen als dat nodig is. Bekijk op de website van Arene hoe u uw zorgvraag stelt.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Hollands Kroon – Breezand
In Breezand heeft huisarts Breebaart de nieuwe praktijk Zandvaart aan de Zandvaart 82A geopend. Inmiddels heeft de praktijk de maximale capaciteit bereikt en zijn ze gesloten voor nieuwe inschrijvingen. Stond u ingeschreven bij de Co-Medpraktijk Hollands Kroon en heeft u zich nog niet bij een nieuwe huisarts kunnen inschrijven? Bekijk dan de informatie op deze pagina onder het kopje ‘Hollands Kroon – Anna Paulowna’, daar opent per 2 januari 2025 een nieuwe praktijk.
Heeft u een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Tilburg – 't Zand
Er is een oplossing gevonden voor de patiënten van de Co-Medpraktijk in Tilburg. U kunt terecht bij de nieuwe huisartsenpraktijk Huisdok. Op dit moment zijn de curatoren van Co-Med nog bezig met automatische overdracht van alle patiëntendossiers. Zodra uw dossier wordt overgedragen, sturen de curatoren en uw zorgverzekeraar u een brief met meer informatie. Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u al wel terecht bij Huisdok, ook al is uw dossier nog niet overgedragen. De praktijk is bereikbaar via www.huisdok.nl en op 013 22 24 466.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Zwolle – De Bolle Bieste
Er is een oplossing gevonden voor de patiënten van de Co-Medpraktijk in Zwolle. U kunt terecht bij de nieuwe huisartsenpraktijk Dieze Dokters. Op dit moment zijn de curatoren van Co-Med nog bezig met automatische overdracht van alle patiëntendossiers. Zodra uw dossier wordt overgedragen, sturen de curatoren en uw zorgverzekeraar u een brief met meer informatie. Heeft u een zorgvraag? Dan kunt u al wel terecht bij Dieze Dokters, ook al is uw dossier nog niet overgedragen. De praktijk is bereikbaar via www.diezedokters.nl en op 038 211 07 00.
Heeft u geen zorgvraag, maar een andere vraag over de situatie bij Co-Med? Bekijk dan de veelgestelde vragen op deze pagina of neem contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Veelgestelde vragen
In de veelgestelde vragen hieronder, vindt u informatie die geldt voor alle patiënten van Co-Med. Staat het antwoord op uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl. Voor verzekerden van CZ: ons telefoonnummer staat onderaan deze pagina.
Krijg ik nu wel een griepvaccinatie?
Ja, die krijgt u als u daarvoor in aanmerking komt. Dat is het geval als u 60 jaar of ouder bent, of een medische indicatie heeft. Bent u inmiddels ingeschreven bij een nieuwe huisarts? Dan wordt u daar uitgenodigd voor de griepvaccinatie. Neem contact op met uw huisartsenpraktijk als u nog geen uitnodiging heeft gehad. Bent u nog niet ingeschreven bij een nieuwe huisarts? Dan zijn de curatoren van Co-Med bezig om de griepvaccinatie voor u te regelen. Ze hebben de vaccins besteld en toegezegd dat de deze uiterlijk eind november worden gezet. Zodra er bekend is waar en wanneer u de griepvaccinatie krijgt, sturen de curatoren u daarover een brief.
Waar is mijn patiëntendossier?
Uw (oude) huisarts heeft altijd 20 jaar bewaarplicht. Dat betekent dat de curatoren van Co-Med uw dossier bewaren tot de praktijk waar u staat ingeschreven wordt overgedragen aan een nieuwe huisarts. Dan draagt de curator uw dossier over naar de nieuwe praktijk. U hoeft daarvoor zelf niets te doen. Zodra er een nieuwe huisarts gevonden is en uw dossier wordt overgedragen, sturen de curatoren en uw zorgverzekeraar u een brief.
Op welke termijn krijg ik een nieuwe huisarts?
Afhankelijk van de locatie, duurt het mogelijk een paar weken tot een paar maanden voordat de praktijk wordt overgedragen aan een nieuwe huisarts. Dat heeft te maken met het feit dat het voor een aantal locaties lastig is om een opvolger en personeel te vinden. Het streven is om uiterlijk einde van dit kalenderjaar alle praktijken overgedragen te hebben. Totdat een praktijk wordt overgedragen, kunnen patiënten die zorg nodig hebben gebruikmaken van de tijdelijke oplossing. Die vindt u hierboven op deze pagina bij ‘Informatie per praktijk’.
Worden de zorgverzekeraars eigenaar van de Co-Medpraktijken nu er een akkoord gesloten is met de curatoren?
Nee, de zorgverzekeraars worden geen eigenaar van de praktijken. We hebben met de curatoren afgesproken dat zij de praktijken overdragen aan een andere huisarts in de regio, die samen met de zorgverzekeraars deze oplossing hebben voorbereid.
Ik zit te wachten op een uitslag via mijn huisarts. Waar en/of via wie krijg ik die nu?
Uitslagen zijn altijd terug te vinden in uw patiëntendossier. Deze kunt u bekijken via de website van uw huisarts en inloggen op uw patiëntenportaal. Heeft u via deze weg geen toegang (meer), dan kunt u contact opnemen met de zorgverlener die het onderzoek heeft afgenomen. Wilt u naar aanleiding van de uitslag direct een huisarts spreken? Bekijk hierboven bij ‘Informatie per praktijk’ wie voor uw huisartsenpraktijk de (tijdelijke) vervanging op zich neemt en neem contact op.
Waar kan ik terecht voor herhaalrecepten?
Een herhaalrecept
mag een aantal keer herhaald worden door uw apotheek. Daarvoor hoeft u niet terug naar uw huisarts. U kunt uw apotheek vragen naar uw medicijnen en ze daar ophalen. Mag de apotheek uw recept niet meer herhalen? Bekijk hierboven bij 'Informatie per praktijk' wie voor uw huisartsenpraktijk de (tijdelijke) vervanging op zich neemt en neem contact op. Indien nodig schrijven zij een herhaalrecept voor. Bent u onder behandeling van een specialist en heeft die u eerder het medicijn voorgeschreven? Vraag dan of de specialist bereid is om de herhaling voor u in orde te maken.
Kan ik zelf op zoek gaan naar een andere huisarts?
Ja, u mag altijd zelf op zoek gaan naar een andere huisarts. Maar dat hoeft niet. Wij werken aan een blijvende oplossing per praktijk. Zodra die er is, vindt u die op deze pagina bij ‘Informatie per praktijk’ en ontvangt u hierover een brief.
Het is tijd voor mijn periodieke controle. Moet ik daar zelf iets voor doen?
Voor uw periodieke controle kunt u zelf een afspraak maken met uw nieuwe huisarts. Bekijk hierboven bij ‘Informatie per praktijk’ wie voor uw huisartsenpraktijk de (tijdelijke) vervanging op zich neemt en neem contact op.
Ik wil me inschrijven bij een andere huisarts. Hoe kom ik aan mijn patiëntendossier?
Uw nieuwe huisarts dient hiervoor een verzoek in. Voor de overdracht van uw patiëntendossier dient u toestemming te geven. Na uw toestemming vindt de overdracht van uw patiëntendossier plaats. Daar hoeft u niets voor te doen. U krijgt het dossier dus niet zelf mee. Voor het leveren van goede zorg is de overdracht van het patiëntendossier van groot belang. Uw nieuwe of tijdelijke huisarts kan u al wel helpen, ook als het dossier nog niet is overgedragen.
Ik heb een vraag over de werking van mijn medicijnen en wil overleggen met een arts. Wat moet ik doen?
Wanneer u vragen heeft over de werking van uw medicijnen, dan kunt u zelf een afspraak maken met uw nieuwe huisarts. Bekijk hierboven bij ‘Informatie per praktijk’ wie voor uw huisartsenpraktijk de (tijdelijke) vervanging op zich neemt en neem contact op.
Contact
Bent u niet bij CZ verzekerd? Neem dan contact op met uw eigen zorgverzekeraar. U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op www.mijnzorgverzekeraar.nl.