Omgaan met fysieke belasting bij zittend werk
Arbeidsfysiotherapeut Martijn Huijgen vertelt u hoe u fysieke overbelasting bij medewerkers met zittend werk ontdekt en voorkomt.
Datum: 24 april 2018 - Leestijd: 4 minuten
Alleen symptomen bestrijden helpt niet
Als werkgever wilt u maar één ding: uw verzuimende medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk hebben. De verleiding om ongemakken aan spieren en gewrichten bij medewerkers snel te willen verhelpen is groot. Maar daarmee los je het probleem niet op. Ga op zoek naar de oorzaak: verkeerde belasting.
Voorkomen in plaats van genezen, zo doet u dat
Wilt u fysieke klachten bij medewerkers voorkomen, dan zal u ze bewust moeten maken van hun eigen belastbaarheid. Ze moeten weten hoe ze hun functie kunnen vervullen en wat ze kunnen doen om geen klachten te krijgen. Dus prikkel en train medewerkers en breng ze in beweging:
- Vraag iedereen naar zijn stoel te kijken.
Stap morgen de afdeling op en vraag iedereen naar zijn stoel te kijken. Ze moeten weten hoe ze die in moeten stellen. - Stimuleer medewerkers om in beweging te komen.
Laat medewerkers weten wat de regels zijn als je 4 uur per dag achter je beeldscherm zit. En stimuleer ze om ook eens van die stoel af te komen. Laat iedereen dus zijn eigen koffie halen en zorg voor interactie tussen medewerkers tijdens het werk. Deze eenvoudige variatie kan een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van lichamelijke klachten. - Leer uw medewerkers hoe ze moeten omgaan met belasting en belastbaarheid.
Om te voorkomen dat medewerkers uitvallen, zal u ze moeten leren hoe ze met belasting en belastbaarheid omgaan. Wie de oorzaak kent, heeft de oplossing binnen handbereik. - Ga het gesprek met medewerkers aan.
Een fysieke klacht is lang niet altijd gebaat bij een fysieke interventie. Soms is het schudden van handen de enige noodzakelijke aanraking, om een probleem op te lossen. Door het gesprek met elkaar aan te gaan en met elkaar de oorzaak te onderkennen, kun je veel klachten voorkomen.
Niemand weet beter wat er anders kan dan de medewerkers zelf.
Het succesverhaal van de bedrijfskledingproducent
Als de teamleiders van een groot bedrijfskledingbedrijf uit het zuiden van het land een probleem signaleren, proberen ze de oorzaak gezamenlijk weg te nemen. Ook al ligt die in de privésfeer. Ook de directeur kent alle medewerkers. Hij loopt dagelijks door het bedrijf, omdat hij wil weten wat er op de werkvloer gebeurt en wat hij kan verbeteren. Niemand weet dat beter dan de medewerkers zelf. Als processen of werkplekken moeten worden aangepast, betrek daar dan dus niet alleen ergonomen en therapeuten bij, maar vooral je mensen.
Wilt u inzicht krijgen in de problematiek en hoe u zich hier op kunt voorbereiden?