Daarom biedt een collectieve zorgverzekering nog steeds voordelen
De korting op de basiszorgverzekering voor collectiviteiten is sinds januari 2023 afgeschaft. Toch biedt een collectief contract nog veel extra’s volgens Petra Zwolle, manager Zakelijke Markt. Sterker nog, in vergelijking met een individuele zorgverzekering biedt zo’n contract een aantal onverwachte voordelen.
Het ontstaan van de collectieve zorgverzekering
Terug naar het ontstaan van de collectieve zorgverzekering. Wat was toen de insteek? “Destijds is het begonnen met de intentie om tegendruk te geven vanuit de collectiviteiten, zodat we als zorgverzekeraars de juiste zorg gingen inkopen.” vertelt Petra Zwolle, manager Zakelijke Markt bij CZ. “Korting was in die tijd een marketing instrument. De laatste jaren, waarin de korting op de basisverzekering is afgeschaft, zijn we bij CZ daarom nog meer op de inhoud gaan focussen. Meer advies op arbeidsrisico’s, interventies voor verzuim, hulp bij wachtlijstbemiddeling van werknemers, ondersteunen bij preventief medisch onderzoek en ga zo maar door.”
Gezonde werknemers stimuleren
“Door focus te leggen op de inhoud, kunnen we er écht zijn voor werkgevers en medewerkers.” aldus Zwolle. “Het begint bij de werkgever, die we kunnen ondersteunen met verschillende adviezen op arbeidsrisico’s, gericht inzetten van de juiste interventies en bedrijfszorg. Denk bijvoorbeeld aan hulp bij stressklachten, problemen rondom mantelzorg, werk-privébalans en wachtlijstbemiddeling.” vervolgt Zwolle.
“Met al deze middelen proberen we het verzuim voor de werkgever te verminderen en de medewerker te helpen met passende interventies waar zij snel aan kunnen deelnemen. Uiteraard om zo de zorgkosten te verlagen, want daar heeft iedereen baat bij.”
Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
De toegankelijkheid van de zorg is een maatschappelijk probleem. En dit probleem wordt met de jaren alleen maar groter. De vraag naar de zorg stijgt, maar er is ook een tekort aan zorgpersoneel. Hierdoor komt de toegankelijkheid van de zorg onder druk te staan. Ook wordt onze zorg steeds duurder.
“Samen met de werkgever proberen we met onze middelen de medewerker zo snel mogelijk te helpen en de vraag naar zorg te verlagen.” geeft Zwolle aan. “Als we bijvoorbeeld een medewerker die bijna uitvalt door burn-out klachten sneller kunnen helpen met een online dienst, scheelt dat tijd in het totale behandeltraject. En voorkomen we ook de vraag naar reguliere zorg. Voor de medewerker is dit natuurlijk ook veel prettiger. Want niemand wil ziek worden en uitvallen.’’
Petra Zwolle geeft aan dat we samen iets moeten doen: ‘’Als we nu niet sturen op toegankelijkheid en betaalbaarheid dan gaat de werkgever dit op de langere termijn ook merken. De hogere zorgkosten zullen mede worden betaald door de werkgevers uit de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering.” Daarmee hebben ook werkgevers baat bij het terugdringen van de vraag naar zorg en dus een collectieve zorgverzekering.
Onverwachtse voordelen voor de werkgever
Het standpunt van CZ is dat een collectieve zorgverzekering veel voordelen biedt. Ook als verzekeraars geen korting op de basisverzekering meer mogen geven. Naast de hierboven genoemde punten van Petra Zwolle, is er ook nog een financieel voordeel. De collectieve korting op de aanvullende verzekeringen bestaat namelijk nog wel. Een zorgverzekeraar kan serieuze korting geven op aanvullende verzekeringen waarmee uw medewerkers uiteindelijk veel kunnen besparen. Daarnaast zijn er ook extra vergoedingen op tandarts- of fysiobehandelingen. Dit zijn fijne collectieve voordelen voor uw medewerkers en uiteindelijk ook voor u.
Elke zorgverzekeraar bepaalt wat er in de aanvullende verzekeringen zit. Bij CZ hebben de aanvullende pakketten voor de collectieve markt een brede focus op de medewerker. Met daarbij ruime vergoedingen die vaak beter bij hen passen dan de pakketten voor de individuele markt.
Wat is de toekomst van de collectieve zorgverzekering?
“We merken de laatste jaren dat er steeds meer werkgevers naar ons toekomen om samen bepaalde problemen aan te pakken. Zoals het voorkomen van verzuim, inzet op goede interventies en wachtlijstbemiddeling. In de toekomst zie ik dit alleen maar meer worden. Onze ambitie is om zorgvraag te voorspellen. En met behulp van data, bedrijven en hun medewerkers te ondersteunen met arbeidsrisico’s en de inzet van de best passende zorg.’’ zegt Zwolle.
Samenwerken is een belangrijk punt om dit doel in de toekomst te bereiken. ‘’Een nauwe samenwerking tussen zorgverzekeraars en werkgevers is een goede manier om niet alleen te zorgen voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Maar ook om gezamenlijk bij te dragen aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg” sluit Zwolle af.