Sneller geholpen met wachtlijstbemiddeling

Moet u lang wachten op een behandeling? Misschien kunt u ergens anders sneller terecht. De adviseurs van het zorgteam zoeken het graag voor u uit.

Twee personen in gesprek

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Er zijn regels over de maximale wachttijden in de zorg. Moet u langer wachten? Dan heeft u recht op hulp bij het vinden van een andere zorgverlener. Dat heet wachtlijstbemiddeling. Voor bepaalde zorg kunt u hulp aanvragen voor uzelf, maar ook voor uw naaste. U kunt hulp aanvragen voor uzelf, maar ook voor uw naaste. Een medewerker van het zorgteam zoekt dan een plek waar u sneller geholpen kan worden.

U kunt wachtlijstbemiddeling bij ons zorgteam aanvragen als...

  • U verzekerd bent bij CZ.
  • U op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ). wijkverpleging, geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) of voor thuiszorg in de laatste levensfase.
  • U zich niet kunt laten inschrijven bij een huisarts of kraamzorginstelling omdat er geen plaats is.
  • U niet terechtkunt bij een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg.
  • U een doorverwijzing heeft voor de zorg die u nodig heeft.
  • De wachttijd langer is dan de landelijke normwachttijd. Is de wachttijd korter dan deze norm? Dan kan wachtlijstbemiddeling u helaas niet verder helpen.

Let op: heeft u nog geen doorverwijzing? Of is de wachttijd korter dan de landelijke norm? Dan kan wachtlijstbemiddeling u helaas niet verder helpen.

Zó werkt wachtlijstbemiddeling

  1. Vul het online formulier in of bel met het CZ Zorgteam

    Voor ziekenhuiszorg en GGZ kunt u bemiddeling aanvragen via één van onze formulieren. Leg de situatie zo compleet mogelijk uit. Dan kunnen we u het snelst helpen. Heeft u bemiddeling nodig voor een andere zorgsoort die hierboven staat genoemd, of neemt u liever telefonisch contact op? Bel dan het CZ Zorgteam (013) 594 91 10

  2. Het CZ zorgteam zoekt uit of wachtlijstbemiddeling mogelijk is

    We houden rekening met uw wensen of die van uw naaste.

  3. We bespreken samen de mogelijkheden en helpen u verder

    Het CZ Zorgteam belt u hierover. We nemen binnen 5 werkdagen contact met u op.

Hulp bij andere zorg

Wacht u op zorg uit de basisverzekering  die hierboven niet genoemd is, maar is de wachttijd wel langer dan de landelijke normwachttijd? Dan helpen wij u ook graag bij het vinden van een passende zorgverlener. Neem hiervoor contact op met ons via 088 555 77 77.

Vraag wachtlijstbemiddeling aan

Voor bepaalde intensieve, complexe zorg kunt u wachtlijstbemiddeling aanvragen. Bijvoorbeeld voor huisartsenzorg, ziekenhuiszorg, GGZ, wijkverpleging of thuiszorg in de laatste levensfase. Waar wilt u wachtlijstbemiddeling voor aanvragen?

Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling

CZ maakt afspraken met zorgverleners over hoe snel u bij hen terecht moet kunnen. We hebben deze voor u op een rijtje gezet.

In de CZ Zorgvinder vindt u alle zorgverleners waar wij afspraken mee hebben gemaakt. Soms ziet u daar ook wat de wachttijd is. Neem zelf contact op met de zorgverlener van uw keuze.

Zorg nodig?

Het CZ Zorgteam helpt u graag met persoonlijk advies. Voor uzelf of iemand voor wie u zorgt. Vul het formulier in, of bel met het zorgteam.