Zorgverzekering na overlijden
Als er iemand overlijdt, komt er veel op de nabestaanden af. Daarom helpen we u graag met alles rondom de zorgverzekering. Van de polis opzeggen tot informatie over zorgkosten of het overzetten van medeverzekerden. Geen zorgen, meestal hoeft u niets aan ons door te geven.
Polis na overlijden
Wij zetten de polis stop
U hoeft het overlijden van uw naaste niet zelf door te geven. De gemeente doet dit voor u. Wij zullen de zorgverzekering voor u opzeggen. Omdat er op de dag van overlijden nog zorgkosten kunnen zijn gemaakt, zetten we de dag na het overlijden de polis stop.
Uitzonderingen
In sommige gevallen moet u wel zelf contact opnemen met de klantenservice. Zij regelen daarna alles rondom de polis voor u. Laat het ons weten als uw naaste:
- in het buitenland woonde, of in het buitenland is overleden
- een verdragspolis had
Premie en zorgkosten
Premie na overlijden
U hoeft niet zelf de premie van uw naaste stop te zetten. Na het overlijden, berekenen we de premie opnieuw. Is er te veel premie betaald? Dan storten wij dit automatisch terug op het bij ons bekende rekeningnummer.
Rekening en zorgkosten
Het kan zijn dat u later het jaar nog een rekening ontvangt van zorgkosten voor uw naaste. U kunt deze nog tot 36 maanden na de behandeldatum bij ons declareren. U hoeft de rekening niet eerst zelf te betalen. Wel is het mogelijk dat er na het verwerken van de declaratie nog een verrekening met het eigen risico plaatsvindt. Wij informeren u daar dan direct over.
Betalingsregeling
Moet u zorgkosten van uw naaste betalen, maar lukt dat niet? Neem dan even contact op met onze klantenservice. Samen kunnen we kijken wat voor opties er zijn. Bijvoorbeeld een betalingsregeling.
Meeverzekerd op polis van uw naaste
U hoeft niets te doen. Als de zorgverzekering van uw naaste is opgezegd, krijgt u een eigen polis met dezelfde voorwaarden, eigen risico en vergoedingen. U blijft dus gewoon bij ons verzekerd.
Uw nieuwe polis
U betaalt premie vanaf de ingangsdatum. Voor de betaling gebruiken we het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Is er al premie voor u betaald voor de oude polis? Dan krijgt u deze terug. We verrekenen dit niet met de nieuwe premie. Betaalde u het eigen risico gespreid vooruit? Dan blijft dat zo.
Veelgestelde vragen
Ik heb nog hulpmiddelen van mijn naaste. Moet ik deze terugsturen?
Het hangt ervan af of u de hulpmiddelen leent of in eigendom heeft. Zijn de hulpmiddelen in bruikleen? Bijvoorbeeld een bed of trippelstoel. Dan moeten deze terug naar de leverancier. In overleg met u kunnen ze worden opgehaald. Neem daarvoor contact op met CZ Klantenservice of met de leverancier.
Weet u niet of het hulpmiddel in bruikleen was? Bel dan met CZ Klantenservice
Kan inzicht krijgen in de gegevens van mijn naaste?
Ja, dit kan als u gemachtigd bent via DigiD. Dit is vanuit de overheid zo bepaald. Heeft u geen machtiging van de DigiD van uw naaste? Dan kunt u niet inloggen om deze persoonsgegevens te bekijken.
Mijn naaste betaalde het eigen risico gespreid, hoe werkt dit na overlijden?
Het eigen risico geldt normaal gesproken voor een heel kalenderjaar. Na een overlijden rekenen we het eigen risico opnieuw uit tot de overlijdensdatum. Is er te veel betaald? Dan ontvangt u dit terug. Had uw naaste een regeling voor gespreid betalen? Dan zorgen we dat deze stopt, en u van ons de eindafrekening ontvangt.
Het rekeningnummer van mijn naaste is al geblokkeerd, maar ik krijg nog geld terug. Wat moet ik doen?
Als iemand is overleden zorgen banken ervoor dat instanties geen geld meer kunnen afschrijven na de datum van overlijden. Het rekeningnummer wordt dan geblokkeerd. Bijschrijven kan vaak nog wel. Bijvoorbeeld voor een te veel betaalde premie. Levert de blokkering problemen op? Neemt u dan contact met ons op.
Op de polis van mijn naaste stonden kinderen bijgeschreven. Wat gebeurt er met hun verzekering?
We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn. Maar geen zorgen. Iedereen die stond bijgeschreven op de polis van de overleden persoon, blijft gewoon verzekerd.
- Stond u ook op de polis van uw naaste? Dan komen de kinderen automatisch op uw polis te staan. Als dit niet mogelijk is, neem dan contact op met onze klantenservice.
- Stond u niet op de polis van uw naaste? Dan wordt het oudste kind tijdelijk verzekeringnemer. Omdat een verzekeringnemer volwassen moet zijn, sturen wij automatisch een brief en een e-mail naar de nabestaanden. In deze brief of e-mail kunt u aangeven bij wie de kinderen op de polis kunnen worden gezet.