Vind zelf snel een antwoord op uw vraag
Om u zo goed én snel mogelijk te helpen, hebben we de meestgestelde vragen op een rijtje gezet. Zo kunt u zelf gemakkelijk uw antwoord vinden. Staat uw vraag er niet tussen? Dan helpen we u graag verder via onze live chat in de CZ app.
Betalen en declareren
Hoe weet ik zeker dat de nota die ik heb ingediend door jullie is ontvangen?
Als u een nota bij ons indient via de CZ app of via Mijn CZ, dan kunt u via Mijn CZ controleren of de nota door ons is ontvangen. Hier verschijnt uw nota uiterlijk 30 minuten na het indienen onder ‘Mijn berichten’ (u ziet hier geen details van de nota, u ziet alleen dat deze is ingediend). Nota’s die hier staan, zijn bij ons aangekomen en worden zo snel mogelijk afgehandeld. Wij verzoeken u om uw nota niet opnieuw bij ons in te dienen.
Op dit moment duurt het mogelijk langer voordat uw nota wordt afgehandeld dan u van ons gewend bent. Dit spijt ons en we doen er alles aan om alle nota’s zo snel mogelijk af te handelen.
De verwachte verwerktijd is voor het grootste deel van de nota’s 5 werkdagen.
Zodra de nota verwerkt is, ziet u deze in Mijn CZ onder Mijn zorgkosten en ontvangt u bericht over de vergoeding.
Ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, maar CZ heeft ook zorgpremie afgeschreven. Wat moet ik doen?
Excuses, we begrijpen dat een dubbele afschrijving erg vervelend is. Maar u hoeft zelf niets te regelen. Wij doen dit voor u.
Als u overstapt naar een andere zorgverzekeraar, kan het voorkomen dat wij de bank al een opdracht hebben gegeven uw premie af te schrijven. Op dat moment kunnen wij de betaling niet meer tegenhouden. Daarom kan het zijn dat de premie toch wordt afgeschreven. Wij storten dit bedrag zo snel mogelijk terug op uw rekening.
Ik heb een premieachterstand maar ik wil graag overstappen naar CZ. Wat kan ik doen?
Als u een premieachterstand heeft bij uw huidige zorgverzekeraar kunt u geen verzekering bij CZ afsluiten. In Nederland mag u namelijk maar bij één zorgverzekeraar verzekerd zijn. We begrijpen dat dit vervelend is.
Heeft u uw achterstand afbetaald? Dan kunt u wel overstappen naar CZ. En dan helpen we u graag verder met een passend pakket.
Ik kan mijn rekening(en) niet betalen. Wat moet ik doen?
Geldzorgen zijn niet fijn. Daarom helpen we u op verschillende manieren als u een rekening niet kunt betalen. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling, of met advies op maat. Bekijk wat u kunt doen.
Ik moet kosten betalen voor de apotheek. Waar betaal ik voor?
Er zijn 3 verschillende kosten bij de apotheek: terhandstellingskosten, kosten voor een begeleidingsgesprek en extra kosten. Bekijk wat deze kosten inhouden.
Ik wil een declaratie indienen. Hoe werkt dit?
U kunt uw declaratie bij ons indienen via de CZ App, Mijn CZ, of per post. Lees hoe u dit precies doet.
Zorg en vergoedingen
Ik ben op zoek naar een zorgverlener. Hoe vind ik de juiste?
Als u zorg nodig heeft, is het fijn als uw zorgverlener goed bij u past. Met de CZ Zorgvinder vindt u eenvoudig een zorgverlener bij u in de buurt.
- Vul de zorgsoort in
- Vul uw postcode of woonplaats in
Zie direct welke zorgverleners bij u in de buurt zitten en of uw behandeling hier vergoed wordt. En bekijk of andere patiënten tevreden zijn.
Ik heb zorg nodig. Hoe vind ik de behandeling die het best bij mij past?
Als u net een diagnose heeft gekregen, komt er veel op u af. We kunnen ons voorstellen dat u vol vragen zit. Bijvoorbeeld over de behandeling die u moet kiezen. Breng eenvoudig al uw opties in kaart met de Keuzehulp. En bespreek de uitkomsten met uw behandelaar. Zo kunt u samen de behandeling kiezen die het best bij u past.
Ik kan niet snel terecht bij de medisch specialist van mijn voorkeur. Wat kan ik doen?
We hebben voor ziekenhuiszorg afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid. Kunt u door een wachtlijst niet (snel) terecht bij de zorgverlener van uw voorkeur? We kijken graag voor u of wachtlijstbemiddeling mogelijk is.
Ik wil naar een zorgverlener zonder contract. Hoe bepalen jullie de maximale vergoeding?
Om de maximale vergoeding te bepalen, kijken we naar het gemiddeld afgesproken tarief. Dat is het gemiddelde van alle tarieven die we hebben afgesproken met zorgverleners met een contract.
Bekijk de maximale vergoeding voor ziekenhuiszorg per 1-1-2025(pdf)
Bekijk de maximale vergoeding 2025 voor alle overige zorg (Naturapolis)(pdf - 2154kb)
Bekijk de maximale vergoeding 2025 voor alle overige zorg (Combinatiepolis)(pdf - 907kb)
Bekijk de maximale vergoeding 2025 voor fysio- en oefentherapie uit de aanvullende verzekering(pdf - 131kb)
Lees hier meer over uw vergoeding bij een niet-gecontracteerde zorgverlener.
Waar kan ik vinden wat ik vergoed krijg?
Log in via Mijn CZ of in de CZ App voor uw persoonlijke vergoeding. Of bekijk uw vergoeding op de vergoedingenpagina op onze website.
Zorgverzekering
Hoe geef ik een wijziging door?
Samenwonen, de geboorte van uw kind, het overlijden van een naaste. Als er iets verandert in uw persoonlijke situatie, dan kunt u dit 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgeven via Mijn CZ. Ook als u al bij ons verzekerd bent en iets in uw polis wilt wijzigen of uw zorgverzekering wilt opzeggen. Opzeggen kan tot en met uiterlijk 31 december 2024.
Hoe kies ik de zorgverzekering die het best bij mij past?
Heeft u voor 1 januari 2025 uw oude zorgverzekering opgezegd? Dan kunt u tot 1 februari een nieuwe zorgverzekering kiezen. Wilt u een pakket dat goed aansluit op uw leven? Denk dan eens na over uw persoonlijke situatie, en hoe deze misschien verandert in 2026. Gaat u bijvoorbeeld meer sporten, denk dan eens aan extra fysiotherapie in uw pakket. Is uw zicht verminderd, dan kan een vergoeding voor een bril of lenzen fijn zijn. Of ontdek onze uitgebreide pakketten voor jongeren, gezinnen of 50-plussers. Daarin zit alles wat u nodig heeft. Wat er ook gebeurt, we hebben altijd wel een aanvullende verzekering die bij u past. En komt u er zelf niet uit? Dan helpen we u graag.
Hoe vraag ik een zorgverzekering aan?
- Bekijk en vergelijk onze pakketten
- Vul uw gegevens in
- Kies de ingangsdatum
Sluit u vóór 1 januari uw zorgverzekering bij ons af? Dan zeggen wij uw oude verzekering voor u op.
Is mijn kind automatisch meeverzekerd als ik overstap naar CZ?
Als uw kind bij uw huidige zorgverzekeraar is meeverzekerd, moet u deze opnieuw inschrijven als u overstapt naar CZ. Dit komt omdat wij uw kind niet automatisch mee kunnen nemen op uw nieuwe polis. Stapt u over zónder uw kind opnieuw bij te schrijven? Dan is uw kind niet verzekerd als het zorg nodig heeft.
Bent u al overgestapt naar CZ? Dan kunt u uw kind eenvoudig bijschrijven op uw polis via Mijn CZ.
Kan ik mijn eigen risico in delen betalen?
Ja, dat kan! Als u het eigen risico van € 385 liever niet in één keer betaalt, kunt u dit bedrag in termijnen betalen. U betaalt dan 10 keer € 38,50 per maand. En maakt u uw eigen risico niet op? Dan krijgt u het te veel betaalde bedrag weer terug. Lees meer over gespreid betalen.
Wilt u gespreid betalen aan zetten? Regel dit dan vóór 1 februari 2025 via Mijn CZ.
Klopt het dat ik 1 cent aan CZ moet overmaken als ik mijn zorgpremie via automatische incasso wil betalen?
Ja, dit klopt. Als u uw zorgpremie wil betalen via automatische incasso, dan vragen we u om via AcceptEmail 1 cent aan ons over te maken. Hiermee geeft u ons toestemming om uw premie automatisch van uw rekening af te schrijven. En u bevestigt direct uw identiteit. Geen zorgen, u krijgt de 1 cent direct na de bevestiging weer terug.
Let op: we vragen dit alleen als u een zorgverzekering afsluit via een externe partij, zoals een vergelijkingswebsite. Als u uw zorgverzekering bij ons afsluit, krijgt u deze AcceptEmail dus niet.
Tot wanneer kan ik een zorgverzekering kiezen?
U kunt online een zorgverzekering kiezen en uw premie berekenen zodra de nieuwe premies bekend zijn (half november). De nieuwe verzekering gaat dan op 1 januari in.
Wilt u overstappen naar CZ? Zeg dan uw oude verzekering uiterlijk op 31 december van het lopende jaar op. Dan kunt u tot 1 februari van het nieuwe jaar een zorgverzekering bij ons afsluiten. Uw nieuwe zorgverzekering gaat dan in per 1 januari van het nieuwe jaar.
Wij regelen de opzegging voor u als u vóór 1 januari van het nieuwe jaar onze zorgverzekering aanvraagt. Als u tussen 1 januari en 1 februari onze zorgverzekering aanvraagt, dan moet u zelf uw opzegging regelen.
Soms kunt u al eerder overstappen, bijvoorbeeld als u 18 jaar wordt.
Wat is het verschil tussen een eigen bijdrage en het eigen risico?
Het eigen risico en de eigen bijdrage lijken op elkaar. Beide zijn kosten die u zelf betaalt, maar ze zijn niet hetzelfde. Het eigen risico is het bedrag dat u eerst zelf betaalt voordat u een vergoeding krijgt voor uw zorg. In 2025 is het verplicht eigen risico € 385 per jaar. Bij de eigen bijdrage betaalt u voor sommige zorg een deel van de kosten zelf. De overheid stelt de hoogte en de zorgsoorten van de eigen bijdrage vast. Meer weten? Lees het hier.