Sneller psychologische hulp voor medewerkers
Een productiebedrijf uit het midden van het land belde me recent. Een van de medewerkers had zich ziek gemeld. De man was al een tijdje angstig, maar durfde ineens de deur niet meer uit. Over een maand of vier kon hij terecht voor een intakegesprek bij een psycholoog. Zijn werkgever twijfelde wat te doen: wachten of in actie komen om grip te krijgen op de re-integratie?
Datum: 24 november 2015 - Leestijd: 2 minuten
Lange wachttijden
In de geestelijke gezondheidszorg bestaan soms lange wachttijden. Dat heeft diverse redenen. Enerzijds groeit de vraag naar psychische begeleiding. Anderzijds heeft de overheid afspraken met zorgverleners gemaakt die forse besparingen moeten opleveren. Zorgverleners krijgen een jaarlijks budget. Zij zien zich hierdoor genoodzaakt om de zorg over een heel jaar te spreiden. Om te voorkomen dat ze halverwege het jaar aan hun zorgplafond zitten en geen patiënten meer kunnen aannemen, schuiven instellingen (en zorgaanbieders met een eigen praktijk) afspraken vooruit. Dit kan leiden tot flinke wachttijden van wel drie, vier of zelfs vijf maanden.
Bedrijven hebben meer mogelijkheden dan gedacht
Met de juiste interventies kunnen medewerkers die om psychologische hulp verlegen zitten, vaak zelfs meteen worden geholpen. Dat bespaart hun werkgever ruim 5000 euro aan kosten.
- Wachtlijstbemiddeling
De zorgverzekeraar gaat op zoek naar een andere psycholoog die sneller tijd heeft voor behandeling. - Bedrijfszorg
De medewerker gaat voor intake én behandeling naar een bedrijfspsychologische zorgaanbieder, waarmee een zorgverzekeraar speciale afspraken heeft gemaakt. De werkgever betaalt eenmalig € 195 voor het intakeconsult aan de zorgverlener, waarna de medewerker vrijwel direct aan de beurt is. De behandelingen worden verder uit de basisverzekering van de medewerker vergoed.
Interventie-experts van verzekeraars kunnen op deze wijze grote besparingen realiseren voor bedrijven. Het voordeel kan oplopen tot € 121 per jaar per medewerker met een dienstverband.
Maar de snelheid van handelen is het grootste voordeel. De medewerker is niet alleen sneller gezond, hij is dus ook weer sneller inzetbaar. De werkgever kan het traject bovendien van dichtbij volgen. Hij wordt op de hoogte gehouden van de voortgang. Voor werkgevers is het dus zonder meer lonend om in actie komen en grip te krijgen op de re-integratie.
Blijf op de hoogte:
Ontvang elke maand het laatste nieuws over gezondheid, duurzame inzetbaarheid en onze (veelal gratis) diensten voor werkgevers.