Zorgadvies en wachtlijstbemiddeling

Zoekt u een zorgverlener of zijn er voor uw zorg lange wachttijden? Wij staan voor u klaar. Met persoonlijk advies en onze Zorgvinder begeleiden we u naar een passende zorgverlener. Heeft u te maken met lange wachttijden? Het CZ Zorgteam kijkt graag waar u sneller terecht kunt voor uw zorg. Ontdek direct uw opties.

Zo helpt wachtlijstbemiddeling

Er zijn regels over de maximale wachttijden in de zorg. Moet u langer wachten? Dan heeft u recht op hulp bij het vinden van een andere zorgverlener. Dat heet wachtlijstbemiddeling. U kunt dit aanvragen voor uzelf of voor een naaste. 

Wanneer kunt u bemiddeling aanvragen? 

Als CZ-verzekerde kunt u wachtlijstbemiddeling aanvragen als u een doorverwijzing heeft én de wachttijd voor uw zorg langer is dan de landelijke norm. U kunt bemiddeling aanvragen als:

  • U op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, geestelijke gezondheidszorg (GGZ), wijkverpleging, geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) of voor thuiszorg in de laatste levensfase.
  • U zich niet kunt laten inschrijven bij een huisarts of kraamzorginstelling omdat er geen plaats is.
  • U niet terecht kunt bij een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg.

Hoe vraagt u wachtlijstbemiddeling aan?

Voor ziekenhuiszorg en GGZ kunt u direct online bemiddeling aanvragen. Leg de situatie zo compleet mogelijk uit. Dan kunnen we u het snelst helpen.

Heeft u wachtlijstbemiddeling nodig voor de huisarts, kraamzorg, wijkverpleging, GZSP, thuiszorg in de laatste levensfase, instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg? Bel het CZ Zorgteam via (013) 594 91 10

Hulp bij andere zorg

Wacht u op zorg uit de basisverzekering  die hierboven niet genoemd is? En is de wachttijd langer dan de landelijke normwachttijd? Dan helpen wij u uiteraard ook graag bij het vinden van een passende zorgverlener. Zoek zelf een zorgverlener in de buurt of neem contact op met de klantenservice via 088 555 77 77.

Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling

Als u zorg nodig heeft, wilt u graag zo snel mogelijk geholpen worden. Daarom zijn er landelijk afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid in de zorg. Deze afspraken noemen we treeknormen. We hebben deze voor u op een rijtje gezet.

U kunt in de CZ Zorgvinder zoeken naar een andere zorgverlener. Soms ziet u daar ook wat de wachttijd is, maar u kunt dit het beste opvragen bij de zorgverlener zelf. Controleer altijd even of de zorgverlener een contract heeft met CZ voor uw zorg.

Komt u er zelf niet uit? Dan helpt ons Zorgteam of de klantenservice u graag verder.

Als u kiest voor een niet-gecontracteerde zorgverlener, kan het zijn dat u minder vergoed krijgt. Bijvoorbeeld bij de Zorgbewustpolis, Zorg-op-maatpolis of de CZdirect basisverzekering. Heeft u de Zorgvariatiepolis en gaat het om GGZ of verpleging en verzorging? Dan krijgt u ook minder vergoed. Lees meer over zorgverleners zonder contract. We helpen u daarom graag met het vinden van een gecontracteerde zorgverlener waar u sneller terecht kan.

Vaak vindt het Zorgteam een plekje bij een zorgverlener met contract. Toch kan het soms zo zijn dat ze u alleen kunnen bemiddelen naar een zorgverlener zonder contract. Omdat u dan niet de mogelijkheid hebt om naar een gecontracteerde zorgverlener te gaan, vergoedt CZ 100% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. U moet hiervoor wel toestemming hebben van het Zorgteam.